Statens vegvesen har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet jobbet med å finne tiltak som kan bedre trafikkflyten i vest etter stengingen av Ring 1 – uten at trafikken inn mot Oslo sentrum og i Operatunnelen blir uforsvarlig stor. Det er blant annet gjort en omfattende vurdering av muligheten for å etablere et tungtrafikkfelt på E18 for buss og lastebil over 7,5 tonn.
– Basert på vurderingen som er gjort foreslår Vegvesenet å etablere tungtrafikkfelt på den 3 kilometer lange strekningen påE18 mellom Asker–Holmen, noe som vil gi en betydelig fremkommelighetsforbedring for tungtrafikken på denne strekningen. Hensynet til trafikksikkerhet må veie tyngst, og vegvesenet anbefaler ikke et tilsvarende tungtrafikkfelt mellom Holmen og Slependen, da eksisterende kollektivfelt der er for smalt. I stedet foreslås det å teste ut samkjøring for elbil med minst to passasjerer på den 3,4 kilometer lange strekningen fra Holmen inn mot Sandvika, sier Nygård.
I tungtrafikkfeltet mellom Asker og Holmen vil hastigheten bli skiltet ned fra 90 til 60 kilometer per time i morgenrushet (06–10 på hverdager) og til 80 kilometer per time ellers på døgnet. Frem til variable fartsgrenseskilt kan settes opp, vil Vegvesenet midlertidig sette opp faste fartsgrenseskilt.
Forslagene til tungtrafikkfelt Asker–Holmen og samkjøringsfelt Holmen–Sandvika vil bli sendt på høring så snart som mulig etter påske. De nye kjørefeltene vil åpnes for trafikk i løpet av sommeren 2025.