– Statens vegvesen er glad for engasjementet rundt vedlikehold av bruer, men det er ikke farlig å ferdes på noen av riksveibruene. Likevel er det behov for omfattende tiltak i årene som kommer, for å unngå at bruer må stenge helt eller delvis, eller at forfallet kommer så langt at det ikke lenger er mulig å reparere, sier Laksforsmo.
Et stort vedlikeholdsetterslep
Han sier at Statens vegvesen ikke har en samlet oversikt over hva det vil koste å ta igjen hele vedlikeholdsetterslepet på bru, men at det uansett er snakk om flere milliarder.
– I Nasjonal transportplan er det lagt opp til å bruke 1,5 milliarder kroner til mindre investeringstiltak på 30 brukonstruksjoner hvor det er behov for utbedring og/eller nybygging. I tillegg kommer løpende vedlikehold av bruene, som for eksempel å skifte brufuger, vindpølser, lyspærer eller bolter på rekkverk, tilføyer han.
Brutus er et viktig verktøy
Statens vegvesens brudatabase (Brutus) gir detaljert kunnskap om tilstanden på alle bruer de forvalter.
– Brudatabasen gir oss et godt grunnlag for å prioritere, slik at vi kan sette inn riktig tiltak til rett tid. Alle bruene inspiseres jevnlig, vanligvis hvert år. De mer omfattende hovedinspeksjonene skjer hvert femte år. I tillegg kommer inspeksjonene som gjøres av driftsentreprenørene hver uke, sier divisjonsdirektøren.