Siden 2009 har Cautus Geo overvåket naturfarer som Mannen og Åkneset. Kontinuerlig vekst, teknologiutvikling og nye løsninger er en del av selskapets identitet.
– Vi er opptatt av å utvikle nye, mer robuste og enda bedre løsninger for kontinuerlig og automatisk overvåkning, sier CEO (administrerende direktør) Odd Sverre Østlie.
PE-fondet Equip overtok Cautus Geo for ett år siden. Samtidig kom Østlie inn som ny toppsjef. Farten innenfor forskning og utvikling er fortsatt sterk.
– I fjor lanserte vi blant annet Cautus Steinsprangradar og nye dataloggere, sier CTO (utviklingssjef) Lars Krangnes.
– Nyvinninger gjør oss enda bedre rigget for fortsatt vekst, sier Østlie.
Fart på salg
Kim Lindmark er første salgssjef i Cautus Geos historie. Han gikk inn i stillingen i mars i år.
– Vi skal vokse organisk og gjennom oppkjøp. Et av tiltakene er å komme tettere på kundene. Der kommer etablering av dedikert stilling med tydelig ansvar inn. Det styrker oss på salg og marked, sier Østlie.
Det gjør også de nye kontorene. Tromsø-kontoret ble etablert i fjor sommer. Største kontrakt så langt er på overvåkningen av ny E6-tunnel.
Også på Vestlandet etablerte Cautus Geo nytt kontor i fjor.
– Vi kommer tettere på kundene gjennom de nye lokalkontorene i Bergen og Tromsø. Det vil gi positiv effekt, sier Østlie.
CO2-utslipp
Bygg- og anlegg er et viktig område for Cautus Geo. Det handler om å overvåke grunnforhold og konstruksjoner. Der har Cautus Geo vært en av partnerne i Klimagrunn.
– Metoden vi har vært med å utvikle, reduserer CO2-utslippene i grunnstabilisering gjennom mindre bruk av kalk og sement. Det er bra for klima, ressursbruk og kostnadssiden. Det passer i tillegg godt inn i vår miljøprofil. Miljøovervåkning er et område i sterk utvikling, sier COO (driftssjef) Atle Gerhardsen.
Innenfor miljøfeltet har Cautus Geo forbedret støtten for måling av vibrasjon og støy i Cautus Web det siste året.
Vekst og kjøp
– Økt aktivitet gir organisk vekst. Nyutvikling og nye ressurser på salg og marked, som Kim Lindmark, vil øke aktiviteten vår.
Salgsveksten i fjor blir på rundt ti prosent.
Strategien for vekst handler både om organisk vekst gjennom økt salg, men også om partnerskap og oppkjøp i og utenfor Norge.
– Vi er i flere dialoger om partnerskap og oppkjøp. Her tar vi oss nødvendig tid. Vi må være trygge på at alt fra kultur til teknologi passer sammen, sier Østlie.
- Cautus Steinsprangradar – nytt produkt.
- Nye dataloggere (CL2 og CL3).
- Smart vann og flomvarsling/gjort Vossatrauet smart.
- Miljøovervåking med forbedret støtte og målinger av vibrasjon og støy i Cautus Web.
- Klimagrunn – ny metode og system for betydelige utslippskutt på CO2 i grunnarbeid.
- Nye kontorer i Tromsø og Bergen.