Den nye pakken har en ramme på 750 millioner kroner. Sammen med pengene som ennå ikke er brukt i trinn 1, vil positivt vedtak i Stortinget gi om lag en milliard kroner til å realisere de mange gjenstående tiltakene i bypakken
– Positivt vedtak vi gi Harstad en trygg, effektiv og framtidsrettet veiløsning det er grunn til å glede seg over. Det er i samsvar med det politikerne og næringslivet i regionen har ønsket seg, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Geir Olaf Erling Hartz Jørgensen.
Trepartssamarbeid
Harstadpakken er et samarbeid mellom Harstad kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen. Prosjektet er utviklet i tråd med Harstadkommunes samfunnsmål:
- Harstad sentrum skal i 2040 ha et transportsystem som gir et godt bomiljø og gjør det trivelig å gå, sykle og oppholde seg i sentrum.
- Innfartsåren fra sør skal i 2040 ha et transportsystem som binder sammen bebyggelse og virksomheter på langs og tvers på en god måte for alle trafikantgrupper.
Ordfører i Harstad, Kari-Anne Opsal, er svært fornøyd over signalene fra regjerningen.
– Så langt er dette årets gladeste nyhet. Harstadpakken del II utløser investeringer og etableringer som har stått på vent i påvente av avklaring. Men gladest er jeg på vegne av de myke trafikantene. Nye gang- og sykkelveier skal gjøre Harstad enda tryggere og triveligere, sier hun.
Målbilde 2040
Det valgte konseptet har følgende effektmål som skal være oppnådd i 2040:
• Rv. 83 er fjernet som barriere i sentrum. Biltrafikk på rv. 83 i sentrum skal reduseres med 40 %.
• Trafikk i avlastningsveger til rv. 83 (St. Olavsgt./Åsveien) er redusert med 10%
• Det er mulig å sykle i hastigheter opp til 25-30 km/t på sammenhengende og attraktivt hovedsykkelvegnett.
• Det er full framkommelighet og forutsigbar reisetid og regularitet for de viktigste bussrutene i byområdet.
• Fremkommeligheten for biltrafikken på rv. 83 i innfartskorridoren er minst like god som i dag.
• Fremkommeligheten på kryssende veger fra de største bolig- og næringsområdene er like god som på langs av rv. 83 i innfartskorridoren.
– Realisering av trinn 2 i Harstadpakken er meget viktig for videreutvikling av Harstad by og Sør-Troms-regionen, sier fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen (Ap), i Troms og Finnmark fylkeskommune.
Regjeringen legger fram sitt forslag til Nasjonal Transportplan for perioden 2022 til 2033 i løpet av mars måned. Det er derfor mulig at trinn 2 i Harstadpakke kan blir formelt behandlet av Stortinget før sommeren.