Utbygging Nygårdstangen-Bergen-Fløen

Email
Kopier link
Del med

Prosjektbeskrivelse

Foto: Helene. F- Skage

Prosjektet fullfører dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, og moderniserer Nygårdstangen godsterminal. Etter byggingen vil man kunne kjøre passasjertog hvert 15. minutt på strekningen, og doble godsmengden på terminalen.

Effekter:

  • ·  Mulighet for avganger Bergen-Arna hvert kvarter.
  • ·  Doblet kapasitet og mer effektiv godshåndtering påNygårdstangen. Potensielt 40 000 færre trailere per år på veien

    mellom Bergen og Oslo.

  • ·  Grønnere drift av terminalen med muligheter for fossilfri driftav Norges nest største terminal.

    Prosjektet bygger dobbeltspor på den 1,3 km lange strekningen fra Bergen stasjon til Ulriken tunnel i Fløen. Det jernbanetekniske anlegget og underbygningen oppgraderes, og det bygges nytt signalanlegg. Det blir også et eget spor for direkte utkjøring fra godsterminalen.

    Den oppgraderte terminalen har fått nye, lengre spor som gir plass til flere lange godstog. Det er også bygget nye spor til togparkering. Samtlige spor på terminalene er elektrifiserte, og all flytting av godsvogner inne på terminalen kan dermed gjøres helt utslippsfritt. Det er også montert ladepunkter til maskiner og elektrisk tilkobling for kjølecontainere.

 

Byggherre
Bane NOR
Hovedentreprenør
Baneservice AS
Rådgivende Ingeniør
COWI
Kategori
Kostnadsramme
800 MNOK
Startdato
1.1.2022
Sluttdato
1.12.2024

Prosjekter fra Bane NOR