Foto: Helene. F- Skage
Prosjektet fullfører dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, og moderniserer Nygårdstangen godsterminal. Etter byggingen vil man kunne kjøre passasjertog hvert 15. minutt på strekningen, og doble godsmengden på terminalen.
Effekter:
mellom Bergen og Oslo.
Prosjektet bygger dobbeltspor på den 1,3 km lange strekningen fra Bergen stasjon til Ulriken tunnel i Fløen. Det jernbanetekniske anlegget og underbygningen oppgraderes, og det bygges nytt signalanlegg. Det blir også et eget spor for direkte utkjøring fra godsterminalen.
Den oppgraderte terminalen har fått nye, lengre spor som gir plass til flere lange godstog. Det er også bygget nye spor til togparkering. Samtlige spor på terminalene er elektrifiserte, og all flytting av godsvogner inne på terminalen kan dermed gjøres helt utslippsfritt. Det er også montert ladepunkter til maskiner og elektrisk tilkobling for kjølecontainere.