Foto: Helene. F- Skage
Prosjektet fullfører dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, og moderniserer Nygårdstangen godsterminal. Etter byggingen vil man kunne kjøre passasjertog hvert 15. minutt på strekningen, og doble godsmengden på terminalen.
Effekter:
mellom Bergen og Oslo.
Prosjektet bygger dobbeltspor på den 1,3 km lange strekningen fra Bergen stasjon til Ulriken tunnel i Fløen. Det jernbanetekniske anlegget og underbygningen oppgraderes, og det bygges nytt signalanlegg. Det blir også et eget spor for direkte utkjøring fra godsterminalen.
Den oppgraderte terminalen har fått nye, lengre spor som gir plass til flere lange godstog. Det er også bygget nye spor til togparkering. Samtlige spor på terminalene er elektrifiserte, og all flytting av godsvogner inne på terminalen kan dermed gjøres helt utslippsfritt. Det er også montert ladepunkter til maskiner og elektrisk tilkobling for kjølecontainere.
Dette er en tverrfaglig entreprise med underbygning og jernbanetekniske arbeider på Sundland. Prosjektet skal utvide togparkeringsanlegget i tillegg til å...
Les merFoto: Helene. F- Skage Prosjektet fullfører dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, og moderniserer Nygårdstangen godsterminal. Etter byggingen vil man kunne...
Les merFoto: Anne Mette Storvik / Bane NOR Bane NOR bygger nytt dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord...
Les merBergtunnelen bygges som en sprengt ett-løps dobbeltsporet tunnel med sprengningstverrsnitt på ca. 123 m2 og et frittromsa- real på ca....
Les merNår Gjøvikbanen er oppgradert ved utgangen av 2022 kan det kjøre ett persontog i timen mellom Oslo og Gjøvik og...
Les merBane NOR oppgrader signalsystemet i hele Norge til ett felleseuropeisk og digitalt system (ERTMS). Dagens anlegg er sikkert, men basert...
Les merMed Follobanen får reisende dobbelt så godt togtilbud. Med høyhastighetstog direkte mellom Oslo og Ski blir reisetiden ned til halvert....
Les merBane NOR oppgrader signalsystemet i hele Norge til ett felleseuropeisk og digitalt system (ERTMS). Dagens anlegg er sikkert, men basert...
Les merBane NOR oppgrader signalsystemet i hele Norge til ett felleseuropeisk og digitalt system (ERTMS). Dagens anlegg er sikkert, men basert...
Les merNy «Sentrumspassasje» for Skarnes sentrum fra Øgardsvegen til Stasjonsvegen. Gir en betydelig kortere kryssing av jernbanen for gående og syklende....
Les mer