Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR
Bane NOR bygger nytt dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord for Tønsberg. Det er en strekning på totalt 13,6 kilometer. Det nye dobbeltsporet bygges for å legge til rette for økt fart og flere avganger på Vestfoldbanen. Inkludert i prosjektet er en ny og moderne stasjon på Skoppum.
Utbyggingen startet for fullt i første halvår 2020, og det nye dobbeltsporet skal tas bruk i 2025. Da blir det mulig å kjøre fire tog timen, hver vei mellom Tønsberg og Oslo.
Ny stasjon
Strekningen får ny stasjon (Horten stasjon) ved Viulsrød litt sør for Skoppum. Den nye stasjonen får stor innfartsparkering og gode forbindelser for bil, gående og syklister.
Prosjektet inneholder også to bruer, tre nye tunneler, fire beredskapsplasser og tre rømningstunneler. Det bygges betongtunnel under E-18 ved Kopstadveien fram til vest for Sletterødåsen, og en berg- og betongtunnel mellom Skaug og Viulsrød.
Store kontrakter
Nykirke-Barkåker gjennomføres som to store totalentrepriser:
UNB01 for grunnarbeid: Sapi NOR (et arbeidsfellesskap mellom Webuild og Pizzarotti)
UNB10 for jernbanetekniske arbeid: NRC
Bedre tilbud
Vestfoldbanen skal få sammenhengende dobbeltspor fram til Tønsberg for å legge til rette for flere avganger og kortere reisetid. Målet er å få reisetiden mellom Tønsberg og Oslo ned til en time. Nykirke-Barkåker og Drammen-Kobbervikdalen er de to parsellene som mangler mellom Drammen og Tønsberg for å nå målet.
Lokalbefolkningen
De fleste av boligene på Skoppum ligger innenfor rekkevidde av den nye stasjonen. Med gang- og sykkelvei i trygg, planfri kryssing og med både sykkelparkering og sykkelhotell er det lagt til rette for at beboerne kan komme seg til stasjonen uten å bruke bil. Ettersom stasjonen flyttes, reduseres også trafikken i tettstedet Skoppum.
Pendlerne
Det er lagt til rette for overgang mellom transportformer, med plasser for både buss og taxi tett opp til hovedinngangen. Det blir egen adkomstvei for buss, taxi og avsetting. Den nye stasjonen får adkomst direkte fra rv. 19. Det etableres en stor innfartsparkering som ved behov kan bygges ut til å romme ca. 600 biler. Det settes av plass til framtidig utvikling av eventuelle nye kollektivløsninger fra stasjonen til Horten.
Video: Aerial Geo Survey AS
Dette er en tverrfaglig entreprise med underbygning og jernbanetekniske arbeider på Sundland. Prosjektet skal utvide togparkeringsanlegget i tillegg til å...
Les merFoto: Helene. F- Skage Prosjektet fullfører dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, og moderniserer Nygårdstangen godsterminal. Etter byggingen vil man kunne...
Les merFoto: Anne Mette Storvik / Bane NOR Bane NOR bygger nytt dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord...
Les merBergtunnelen bygges som en sprengt ett-løps dobbeltsporet tunnel med sprengningstverrsnitt på ca. 123 m2 og et frittromsa- real på ca....
Les merNår Gjøvikbanen er oppgradert ved utgangen av 2022 kan det kjøre ett persontog i timen mellom Oslo og Gjøvik og...
Les merBane NOR oppgrader signalsystemet i hele Norge til ett felleseuropeisk og digitalt system (ERTMS). Dagens anlegg er sikkert, men basert...
Les merMed Follobanen får reisende dobbelt så godt togtilbud. Med høyhastighetstog direkte mellom Oslo og Ski blir reisetiden ned til halvert....
Les merBane NOR oppgrader signalsystemet i hele Norge til ett felleseuropeisk og digitalt system (ERTMS). Dagens anlegg er sikkert, men basert...
Les merBane NOR oppgrader signalsystemet i hele Norge til ett felleseuropeisk og digitalt system (ERTMS). Dagens anlegg er sikkert, men basert...
Les merNy «Sentrumspassasje» for Skarnes sentrum fra Øgardsvegen til Stasjonsvegen. Gir en betydelig kortere kryssing av jernbanen for gående og syklende....
Les mer