For å sikre stabil drift og tilrettelegge for økt kapasitet skal Fellesstrekningen oppgraderes med nye skinner, nytt strømanlegg, og økt automatisering. Målet er at infrastrukturen ikke skal føre til hastighetsbegrensninger eller tyngre vedlikeholdsarbeid før nytt signal- og sikringssystem med såkalt CBTC-teknologi er på plass. Det nye signalsystemet legger til rette for flere og mer presise avganger, og er planlagt satt i drift innen 2021. Arbeidet omfatter blant annet: tunneloppgraderinger, vekselsbytter, nye sviller, nye skinner, strømanlegg, tilrettelegging for nytt signalsystem (CBTC) og El/Tele/automasjon tiltak.
Rundt 1 km av Østensjøbanen mellom Brynseng og Hellerud stasjon fornyes eller blir bygget i ny trase. Strekningen ble opprinnelig...
Les merSporveien oppgraderer trikkesporene nedenfor Storokrysset. Gamle og slitte trikkeskinner skiftes i Grefsenveien og Sandakerveien, noe som medfører fjerning av asfalt,...
Les merPå Majorstuen har det lenge vært et stort vedlikeholdsetterslep på trikkeinfrastrukturen. Arbeidet med oppgradering og fornying har pågått siden 2019,...
Les merFor å sikre stabil drift og tilrettelegge for økt kapasitet skal Fellesstrekningen oppgraderes med nye skinner, nytt strømanlegg, og økt...
Les mer