Sporveien oppgraderer trikkesporene nedenfor Storokrysset. Gamle og slitte trikkeskinner skiftes i Grefsenveien og Sandakerveien, noe som medfører fjerning av asfalt, legging av nye trikkeskinner, mindre grave- arbeider, pigging og reasfaltering. Det legges ny fundamentplate for trikken på deler av strekningen, og som del av prosjektet blir det skiftet kontakt- ledningsmaster og utført nødvendige elektroarbeider. Trikkesporene blir oppgradert i egen, eksisterende trasé.
Del av Trikkeprogrammet
Grefsenveien nedre-prosjektet er en del av Trikkeprogrammet og Oslo kommunes storstilte satsing på trikk i hovedstaden. Sporveien leder Trikkeprogrammet, som omfatter innkjøp av 87 nye, moderne trikker, oppgradering av infrastruktur og trikkeskinner, samt utvikling av trikkebasene på Grefsen og Holtet for parkering og vedlikehold. • Målet med Trikkeprogrammet er å gi hovedstaden et attraktivt, robust og kostnadseffektivt trikketilbud.
Rundt 1 km av Østensjøbanen mellom Brynseng og Hellerud stasjon fornyes eller blir bygget i ny trase. Strekningen ble opprinnelig...
Les merSporveien oppgraderer trikkesporene nedenfor Storokrysset. Gamle og slitte trikkeskinner skiftes i Grefsenveien og Sandakerveien, noe som medfører fjerning av asfalt,...
Les merPå Majorstuen har det lenge vært et stort vedlikeholdsetterslep på trikkeinfrastrukturen. Arbeidet med oppgradering og fornying har pågått siden 2019,...
Les merFor å sikre stabil drift og tilrettelegge for økt kapasitet skal Fellesstrekningen oppgraderes med nye skinner, nytt strømanlegg, og økt...
Les mer