Follobanen: Innføring Oslo S

Email
Kopier link
Del med

Prosjektbeskrivelse

Med Follobanen får reisende dobbelt så godt togtilbud. Med høyhastighetstog direkte mellom Oslo og Ski blir reisetiden ned til halvert. Samtidig fortsetter lokaltrafikken på Østfoldbanen mellom Oslo og Ski.

 

Ved Oslo S bygger Bane NOR de nye sporene til tog som skal ha Oslo S som endestasjon eller kjøre gjennom stasjonsområdet. Mellom Oslo S og Ekebergåsen er syv jernbanespor lagt i en ny 600 m lang tunnel under den historiske Middelalderparken. Prosjektet omfatter også et nytt moderne ollektivknutepunkt i Ski, viktige forbedringer på Oslo S, nytt spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon.

Bane NOR valgte trasé til Follobanen i et samarbeid med Riksantikvaren og Oslo kommune. Som en del av samarbeidet skal partene ruste opp Middelalderparken som historisk park og bydelspark.

Den nye Follobanen blir 22 km lang, mens hele prosjektet omfatter 64 km nye jernbanespor. Follobanens tunnel er den lengste jernbanetunnel i Norden. Follobaneprosjektet er Norges største samferdselsprosjekt og innerste del av InterCity- utbyggingen sørøst for Oslo. Bane NOR planlegger trafikk gjennom Blixtunnelen fra desember 2022.

 

Byggherre
Bane NOR
Hovedentreprenør
NCC, HAB
Rådgivende Ingeniør
Kategori
Status
Kostnadsramme
(For hele Follobanen-prosjektet) 31 000 MNOK
Startdato
Sluttdato
Desember 2022

Prosjekter fra Bane NOR