20 km av det nye dobbeltsporet går i Blixtunnelen, som er Nordens hittil lengste jernbanetunnel. Follobaneprosjektet omfatter også viktige forbedringer ved Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen og et nytt moderne kollektivknutepunkt i Ski. Den nye Follobanen blir 22 km lang, mens hele Follobaneprosjektet omfatter 64 km nye jernbanespor.
Med dyktige fagfolk og entreprenører, planlegger Bane NOR å starte trafikk gjennom Blixtunnelen fra desember 2022.
Se artikkelen om Follobanen her
Dette er en tverrfaglig entreprise med underbygning og jernbanetekniske arbeider på Sundland. Prosjektet skal utvide togparkeringsanlegget i tillegg til å...
Les merFoto: Helene. F- Skage Prosjektet fullfører dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, og moderniserer Nygårdstangen godsterminal. Etter byggingen vil man kunne...
Les merFoto: Anne Mette Storvik / Bane NOR Bane NOR bygger nytt dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord...
Les merBergtunnelen bygges som en sprengt ett-løps dobbeltsporet tunnel med sprengningstverrsnitt på ca. 123 m2 og et frittromsa- real på ca....
Les merNår Gjøvikbanen er oppgradert ved utgangen av 2022 kan det kjøre ett persontog i timen mellom Oslo og Gjøvik og...
Les merBane NOR oppgrader signalsystemet i hele Norge til ett felleseuropeisk og digitalt system (ERTMS). Dagens anlegg er sikkert, men basert...
Les merMed Follobanen får reisende dobbelt så godt togtilbud. Med høyhastighetstog direkte mellom Oslo og Ski blir reisetiden ned til halvert....
Les merBane NOR oppgrader signalsystemet i hele Norge til ett felleseuropeisk og digitalt system (ERTMS). Dagens anlegg er sikkert, men basert...
Les merBane NOR oppgrader signalsystemet i hele Norge til ett felleseuropeisk og digitalt system (ERTMS). Dagens anlegg er sikkert, men basert...
Les merNy «Sentrumspassasje» for Skarnes sentrum fra Øgardsvegen til Stasjonsvegen. Gir en betydelig kortere kryssing av jernbanen for gående og syklende....
Les mer