Bispegata er Oslos nye trikketrasé
Siden begynnelsen av 2019 har Oslo kommune arbeidet med å etablere kollektivgate og sykkelvei gjennom Bispegata, fra Dronning Eufemias gate til Oslo gate. Strekningen knytter Gamlebyen og Bjørvika sammen.
Det er lagt et solid fundament for de nye trikkeskinnene. Det er boret 253 stålkjernepeler til fast fjell, og støpt en 60 cm tykk betongplate på cirka 4000 m3.
Buss og trikk har kjørt gjennom Bispegata siden oktober. Da kunne også den nye holdeplassen Middelalderparken benyttes.
Fremover skal det lages sykkelfelt og fortau på hver side av gaten, og videre skal Oslo torg skal oppgraderes. Prosjektet skal etter planen være ferdig våren 2021.
Prosjektet i Bispegata inngår i Oslo kommunes trikkeprogram, som ledes av Sporveien. Bymiljøetaten er byggherre for prosjektet i Bispegata.
Grefsenveien mellom Disen holdeplass og Myrerskogveien på Kjelsås gjennomgår nå en betydelig oppgradering. Her etableres opphøyde sykkelfelt og bredere fortau,...
Les merThorvald Meyers gate har blitt totalrenovert over en strekning på 1,1 km. Alle overflater er rustet opp med dekker av...
Les merBispegata er Oslos nye trikketrasé Siden begynnelsen av 2019 har Oslo kommune arbeidet med å etablere kollektivgate og sykkelvei gjennom...
Les merStorgata er en av Oslos travleste kollektivgater. Gata var fullstendig nedslitt om måtte rustes opp. November 2018 startet anleggsarbeidet med...
Les mer