Stengingen for kjørende blir altså mellom klokken 22:00 til 06:00 mandag til fredag i neste uke. I tidsrommene for nattestenging må alternative traseer benyttes. Bruen blir åpen for gående og syklende hele uken som vanlig.
Påvirker også båttrafikken
Klaffene til Pirbrua blir asfaltert først. Det kan ikke åpnes for båttrafikk før 48 timer etter at klaffene er asfaltert.
I etterkant av at bruen er asfaltert skal brufugene skiftes. Statens vegvesen vil komme tilbake med informasjon knyttet til de trafikale konsekvensene av dette.
Nødvendig vedlikehold
Nåværende dekke på bruen er utslitt, som gjør at det er fare for at stålet kan ruste. Derfor er disse arbeidene viktige både for trafikksikkerheten og for å ta vare på Pirbrua. Riktig vedlikehold til rett tid sparer samfunnet for unødvendige utgifter og gir mer trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet.
Forventer trafikale utfordringer
Når Pirbrua stenges må kjørende velge andre kjøreruter. Statens vegvesen beklager ulempene, men nattestenging er eneste alternativ for å få gjennomført asfalteringen. Arbeidene legges til kveld og natt når trafikken er minst for å begrense ulempene.
Om bruen
Pirbrua går over Nidelva mellom Havnegata på Brattøra og Transittgata i Nedre Elvehavn i Trondheim. Den er del av riksvei 706 og binder sammen Nordre avlastningsvei med Strindheimtunnelen og E6 Trondheim–Stjørdal.
Bruen ble åpnet 10. juli 2009 og er en klaffebru med fem spenn. Åpning og lukking av bruen for båttrafikk styres av kontrolltårnet på Nidelv bru. Når klaffene heves åpnes et 14 meter bredt seilingsløp i elven. Pirbrua er mest trafikkert av fritidsbåter. Brua er 133 meter lang og hele 26 meter bred. Kostnaden for bruen var cirka 145 millioner i 2008-kroner.
Åpningen av bruen i 2009 ga en kortere og enklere forbindelse mellom to av Trondheims havneområder, Nyhavna og Brattøra.