Det er de to lokførerne Henning Aandal og Per Ivar Berntsen som er gründerne bak Onrail.
– På bilturer opp og ned Gudbrandsdalen har vi passert betydelig med trailere på veien. Som lokførere har vi tenkt at vi både har nettverket, bakgrunnen og kompetansen som skal til for å få mer gods over på jernbanen. Da fjellet Veslemannen i Romsdalen raste høsten 2019 og Raumabanen igjen kunne åpne for ordinær togtrafikk satte vi i gang og etablerte Onrail, forteller styreleder Henning Aandal.
Motivasjonen? Å bidra til en mer miljøvennlig godstransport på en strekning hvor det ikke har gått godstog siden 2018. Og å spare veiene i Romsdalen og Gudbrandsdalen for 10 000 trailere i året. Men, hvordan skal de lykkes?
– Vi er et lite godsselskap og gjør noen ting litt annerledes. Vi holder oss med en tynnere administrasjon, alle i administrasjonen er utdannet lokførere og har mye kunnskap om jernbanen. Og, vi tilbyr avganger som næringslivet trenger, forteller Aandal.
Møter kundenes behov
Selskapet opplever at de blir heiet fram og ønsket velkommen av bransjen.
– Bransjen har et oppriktig ønske om at vi skal komme oss på sporet. Vi har samarbeidet godt med Bane NOR, som vil at det skal være like vilkår også for en nykommer. Nå ser vi fram til å frakte blant annet mat og pakker t/r Møre og Romsdal, sier Aandal.
PostNord, ASKO, Freja, Yara, Greencarrier, Eimskip, Bama, Nor-log Thermo, Bring og Posten kommer til å bruke godstoget.
– Det er næringslivet vi er til for. Vi har snakket med næringslivet på forhånd for å høre hvilke behov de har og oppfylt deres ønske om kveldstog begge veier fem ganger i uka, sier Aandal.
Tett og godt samarbeid
– Vi ønsker Onrail hjertelig velkommen til jernbanefamilien. Det er en stor begivenhet at et nytt godsselskap blir lansert og vi er veldig glade for at det igjen går godstrafikk på Raumabanen, forteller leder for marked- og kundeutvikling av godstrafikk i Bane NOR, Eirik Fure.
Mye må på plass for at et nytt selskap skal kunne kjøre på det norske jernbanenettet.
Som forvalter av infrastrukturen i Norge har Bane NOR en viktig oppgave med å legge til rette for mer gods på bane, og har samarbeidet tett med Onrail siden selskapet etablerte seg. Blant annet om puslespillet med å finne rutetider som passer, hjelpe til med å søke om å bli terminaloperatør og å få på plass en avtale om sportilgang.
Bane NOR har også koordinert med de andre godsoperatørene på terminalene i Alnabru og Åndalsnes for å gjøre plass til togene og til lasting og lossing. Statens jernbanetilsyn sin rolle er å gi nødvendig lisens og sikkerhetssertifikat slik at Onrail kan kjøre tog.
På terminalene på Alnabru og Åndalsnes er store trucker, såkalte «reachstackere» klare for å laste og losse vognene med kontainere og semitraller. Hvert tog skal kjøre med tolv kombivogner. Hver vogn måler 30 meter og kan romme fire kontainere eller to semitraller. Godstoget kjører 75 % elektrisk. Raumabanen er ikke elektrifisert, slik at Onrail bytter lokomotiv på Dombås. Rc4 og TMe skal benyttes som lokomotiver.