Når en motorvei eller en undervannstunnel skal bygges, samarbeider mange arbeidslag, som for eksempel landmålere og grunnarbeidere, på forskjellige byggeplasser. Hvert lag benytter ofte sitt eget system for prosjektstyring, til tross for at de kan arbeide flere kilometer fra hverandre. Størrelsen på infrastrukturprosjekter kan derfor by på utfordringer med kommunikasjonen på stedet, noe som kan føre til feil, uenigheter og til slutt vanskeligheter med å holde prosjektet på riktig spor.
Dalux adresserer disse utfordringene med InfraField, et nylig lansert digitalt verktøy for infrastrukturprosjekter. InfraField er utviklet spesielt for styring av store infrastrukturprosjekter og kan inneholde kilometer med 2D- og 3D-modeller i en enkelt app.
Programvaren er basert på BIM (Bygningsinformasjonsmodellering) teknologi og lar arbeidere se 3D- modeller på telefonen deres på stedet, samt gjøre registreringer knyttet til modellen i en 3D- omgivelse.
InfraField er det første spesialiserte verktøyet for styring av infrastrukturprosjekter tilgjengelig som en del av en komplett digital produktportefølje for on-site og off-site.
Stort infrastruktur-prosjekt tar i bruk spesialisert 3D-verktøy
Siden 2022 har Dalux-programvaren blitt brukt som on-site verktøy av FCC Construction, som styrer byggingen av Sotrasambandet. Prosjektet innebærer utviklingen av en motorvei og krever bygging av omtrent 80 kilometer veier, omtrent 200 strukturer, 11 tunneler og en firefelts hengebro.
Ifølge Laura Belarra, BIM-koordinator hos FCC Construction, er det avgjørende å ha et 3D-verktøy spesielt tilpasset infrastruktur for å møte komplekse prosjektkrav på store lineære prosjekter:
– Vi har samarbeidet tett med Dalux i årevis. Med en BIM-verden som er i konstant utvikling, og med prosjektkrav som blir stadig mer og mer krevende, er vi glade for at Dalux kontinuerlig utvikler nye funksjoner for å møte våre spesialiserte behov på Sotrasambandet- prosjektet, sier Laura Belarra
FCC Construction leder samarbeidsprosjektet Sotra Link Construction og styrer prosjektet rv. 555 Sotrasambandet, som forbinder Sotra med Bergen.
Prosjektet er den største enkeltkontrakten som noensinne er tildelt av Statens Vegvesen – et modellbasert prosjekt med utfordrende digitaliseringskrav, i tråd med standardene til Statens Vegvesen.
Geografisk informasjon forenkler samarbeidet ute på byggeplassen
Med InfraField kan arbeiderne på stedet se sin eksakte plassering på kilometervis med 3D-modeller, samt utforske geografisk informasjon om tjenester og infrastruktur i området, alt sammen direkte gjennom Dalux-appen.
FCC Construction mener samarbeid er nøkkelen til å muliggjøre digitalisering. Å ha denne informasjonen tilgjengelig for alle arbeidere fremmer sømløs kommunikasjon mellom ulike team som jobber på Sotrasambandet:
– BIM-GIS-funksjonen gjør det mulig å slå sammen over 1500 3D-modeller (inkludert tunneler, konstruksjoner og veier), flere 2D-lag (miljøplaner, reguleringsplaner), og nesten 300 linjeføringer. Dette sikrer en klar romlig og visuell forståelse av delt informasjon, lett forståelig for alle prosjektbrukere. Denne kombinerte modellen, direkte tilgjengelig for våre kolleger på stedet, gjør informasjonskilden uvurderlig, sier Laura Belarra.
InfraField inneholder verdens største digitale modell av en hengebro som en del av 3D-miljøet i Sotrasambandet-prosjektet.