E6 fra Ranheim til Sveberg er en viktig delstrekning av det opprinnelige prosjektet på E6 Ranheim–Værnes. Nå er vi i samhandling med Hæhre Entreprenør AS for nærmere å beskrive omfanget av prosjektet mer i detalj. Utbyggingen vil i tiden framover bli gradvis gjenopptatt, sier Espen Almlid, utbyggingsdirektør i Nye Veier.
Firefelts vei fra Hellstranda til Værnes
Etter at kontrakten med Acciona ble avsluttet har Nye Veier sett på ulike tiltak på strekningen som vil gi mindre naturinngrep, arealbeslag, utfylling i sjøen og lavere kostnader. I den sammenheng antydet Nye Veier at det kunne være aktuelt å avslutte firefelts veien på Hellstranda. Nå har Nye Veier besluttet ikke å gå videre med dette tiltaket. Det betyr at veien skal fullføres som fire felt frem til Værnes slik det opprinnelig har vært planlagt.
– Vi har bestemt at vi ikke går videre med den mulige nedskaleringen som innebar å avslutte fire felt på Hellstranda. For å kunne bygge den regulerte løsningen på Værnes er vi imidlertid avhengig av tillatelse til utfylling. Denne tillatelsen er ikke på plass ennå, og vi må avvente utbygging til den foreligger. I samråd med Stjørdal kommune er vi opptatt av at utfyllingen bør være minst mulig. Per nå vet vi ikke med sikkerhet om en justering vil innebære endring av reguleringsplanen. Vi må dessuten ha på plass andre eventuelle avbøtende tiltak i forbindelse med utfyllingen før vi kan starte opp. Disse spørsmålene skal vi drøfte og avklare sammen med kommunen, sier Almlid.
Optimalisere løsninger fra Sveberg til Værnes
For øvrige deler av delstrekningen fra Sveberg til Værnes jobbes det videre med en kontrakts – og gjennomføringsstrategi. Dette vil avklare om det for eksempel kan være aktuelt å dele opp i flere delprosjekter. Nye Veier jobber med optimaliseringer blant annet for å redusere prosjektets foravtrykk på klima og miljø, og for å redusere kostnader. Aktuelle tiltak kan innebære endringer i reguleringsplaner.
– Nye Veier er opptatt av å ferdigstille mest mulig raskest mulig av strekningen på E6 fra Ranheim til Værnes. Dette vil vi gjøre så snart vi har utfyllingstillatelse på plass og tilstrekkelig likviditet til å gå videre med ulike deler av E6 Sveberg–Værnes. Prosjektet blir som vi tidligere har varslet, dyrere enn opprinnelig budsjett. Vi ser derfor på muligheter for å kostnadsreduksjoner der det er fornuftig og hensiktsmessig. Vår ambisjon er å lyse ut konkurranse, velge entreprenør og deretter starte utbygging så snart dette er klart, avslutter Almlid.