Publisert: 21.11.2017 

Nye Veier avlyser E39-konkurranse

Nye Veier avlyser konkurransen om å bygge ny E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst. For få kvalifiserte tilbydere gjør...

Nye Veier avlyser konkurransen om å bygge ny E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst. For få kvalifiserte tilbydere gjør at den utlyses på ny.

Etter prekvalifiseringen stod det kun to tilbydere igjen, og det mener vi ikke gir tilstrekkelig konkurranse om oppdraget. I denne konkurransen har vi ønsket flere enn to med videre etter prekvalifisering, forklarer prosjektdirektør for E39 Sørvest, Asbjørn Heieraas.

Det var italienske Salini Impreglio S.p.A. og et joint venture bestående av italienske Itinera S.p.A. og spanske FCC Construction SA som tilfredsstilte kravene Nye Veier stiller til sine leverandører. Disse er meddelt at konkurransen er avlyst. Totalentreprisen er Nye Veiers hittil største, med en ramme på 3,6 mrd. kroner.

Vi er opptatt av god konkurranse om våre oppdrag, og vi skal nå gjennomgå vår kontraktstrategi før vi utlyser den på ny. Vi ønsker ikke å risikere manglende konkurranse om kontraktene våre, og ønsker å være forutsigbare overfor markedet. Dermed avlyser vi denne runden, sier Nye Veiers administrerende direktør, Ingrid Dahl Hovland

Tre som ikke tilfredsstilte minstekravet

Det var totalt fem konstellasjoner som var interessert i totalentreprisen for den 19 km lange strekningen av ny E39 vestover fra Kristiansand (tabell under). De tre som ikke tilfredsstilte Nye veiers minstekrav var Acciona Construction S.A. (Spania), China Communications Construction Company Limited (Kina) og et joint venture med blant andre Gülermak Agir Sanayi (Tyrkia).

Nå starter vi arbeidet med å evaluere denne konkurransen, for så å offentliggjøre en ny temmelig raskt. Vi er opptatt av at ikke mye tid skal gå til spille. Denne avgjørelsen påvirker ikke fremdriften i øvrige prosjekter på E39, sier Asbjørn Heieraas.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur