Illustrasjon: Multiconsult
Lars Holm
Publisert: 01.12.2020 

Nye overgangsbruer gir fremkommelighet

Bane NOR bygger i disse dager ut stasjoner langs Vossebanen. Stasjonene får nye overgangsbruer over plattformene i stasjonsområdet. Økt trygghet og fremkommelighet er målet for utbyggingen.

På Vossebanen skal Bane NOR modernisere de to stasjonene Dale og Evanger og skape sikrere og mer funksjonelle stasjoner. Bakgrunnen for utbyggingen er de nye FLIRT - togsettene som er satt inn på strekningen.

– De nye togsettene krever lengre plattformer, og dermed bygger vi om hele stasjonsområdet for planfri kryssing av sporene og universell utforming, sier Emmeche Hjemmen, Prosjektleder i Bane NOR.

– Målet er å skape mer moderne og sikrere stasjoner som er tilgjengelig for alle. Overgangsbruene skal gå over to spor og bygges i stål, glass og betong med heis i hver ende.

Hurtig fremdrift

Prosjektet er allerede delvis igangsatt, og forventes å være ferdigstilt innen utgangen av 2022.

– Oppstart var i månedsskiftet august - september, og nå er vi inne i startfasen for bygging med forberedende arbeider, forklarer Hjemmen.

Illustrasjon: Multiconsult

– Heishus og bruer skal bygges i løpet av 2021, og vi forventer at de kan tas i bruk fra slutten av neste år. Kostnadsrammen er totalt 250 millioner for begge stasjonene, dette inkluderer bygging av plattformer, jernbanetekniske arbeider samt overgangsbruer med tilhørende heishus.

Gode samarbeidspartnere

Overgangsbruene i Dale og Evanger er et prosjekt i den større utbyggingen av stasjonene langs Vossebanen. Hovedentreprisene for plattformarbeider og jernbaneteknisk utlyses i oktober.

– Vi har inngått kontrakter med Spilde for forberedende arbeider, sier Hjemmen.

– Den danske entreprenøren Aarsleff Rail vil bygge selve bruene og de tilhørende heishusene. Denne entreprenøren har mye erfaring med tilsvarende prosjekter i Danmark og har et svært godt omdømme innen slike prosjekter, så vi er godt fornøyd med å ha fått dem inn på Vossebanen.

Videre opsjoner

Stasjonene på resten av Vossebanen og Bergensbanen vurderes også etterhvert utbygd på samme måte som Dale og Evanger. Bane NOR avventer videre planlegging av disse i påvente av finansiering fra Jernbanedirektoratet.

Foto: Bane NOR

– I anbudene ligger det også opsjoner på å bygge lignende overgangsbruer på disse stasjonene, sier Hjemmen.

– Aarsleff Rail har opsjoner på heishus og overgangsbru på Gol, Myrdal og Bolstadøyri, men her er tidsplanen ikke endelig fastsatt.

Estetisk verdi

I forarbeidene til prosjektet uttales det at det stilles krav om at bygningsmessige konstruksjoner skal tilpasses eksisterende stasjonsmiljø i farger og materialbruk, og utformes i varige materialer med høy håndverksmessig standard. Det stilles spesifikke krav til at det skal benyttes innslag av tre og transparente materialer på bruene.

– Overgangsbruene blir jo ganske synlige i området der de bygges, ettersom de blir 11 - 12 meter høye, sier Hjemmen.

– Vi gir dem moderne utseende, med tilpasset fargevalg for resten av stasjonsområdet. Vi forventer at bruene blir positive bidrag til nye og moderne stasjoner og vi ønsker at de blir et estetisk løft til stedene der de bygges.

Funksjonelt og trygt

Overgangsbruene er planlagt slik at passasjerer og andre myke trafikanter kan ferdes trygt mellom plattformene og gjennom stasjonsområdet.

Bruene får heis i hver ende som blir fremtidens kryssing for reisende og lokalbefolkning.

– Heisene er dimensjonert for å ha plass til det man har med seg som bagasje, store rullestoler og sykler. Dette er en del av at vi legger hele stasjonsområdet til rette med universell utforming for blinde og svaksynte, rullestolbrukere og folk med barnevogner. På Dale stasjon erstatter overgangsbrua også en tidligere usikret planovergang, og gjør dermed hele området tryggere for alle, avslutter Hjemmen.

Fakta om prosjektet:

Evanger stasjon

  • Stasjon på Bergensbanen mellom Voss og Dale
  • Åpnet i 1883 da Vossebanen sto ferdig
  • Stasjonsbygningen er tegnet av Balthazar Lange
  • Ny sideplattform på 220 meter på hver side av jernbanesporene
  • Dagens midtplattform blir fjernet
  • Ny overgangsbru med heis og trapper 90 meter øst for stasjonsbygget
  • Brua blir 11–12 meter høy

Dale stasjon

  • Stasjon på Bergensbanen mellom Voss og Bergen
  • Åpnet i 1883 da Vossebanen sto ferdig
  • Stasjonsbygninga er tegnet av Balthazar Lange
  • Ny sideplattform på 250 meter på hver side av jernbanesporene
  • Ny overgangsbru med heis og trapper rett nordøst for stasjonsbygget
  • Brua blir 11-12 meter høy

Kilde: Bane NOR

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur