Dette skal resultere i bedre togtilbud og økt kapasitet for godstrafikken i tråd med målene i Nasjonal transportplan, NTP. -Friheten og handlingsrommet for Bane NOR blir større samtidig som ansvaret tydeliggjøres. -Det er både riktig og viktig, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
– Vi har lenge bedt om større handlingsrom, og det har vi nå fått. Med økt frihet følger mer ansvar. Avtalene gir oss mer egnede økonomiske forutsetninger for å utvikle og vedlikeholde jernbanen, og nå ser vi fram til å ta dette i bruk, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR.
Et viktig element i avtalene er innføring av fastpris for byggeprosjekter. Dersom Bane NOR klarer å gjennomføre prosjektene rimeligere enn avtalt, kan foretaket selv beholde overskuddet og bruke dette på å iverksette andre prosjekter. Tilsvarende må Bane NOR selv dekke eventuelle overskridelser av kostnader.
Tidligere har avtalene mellom Jernbanedirektoratet og Bane NOR i stor grad omhandlet enkeltprosjekter på de ulike banestrekningene, når disse skal stå ferdige og til hvilken pris.
Effekten er viktigst
– Der vi før hadde avtaler om enkeltprosjekter endrer vi nå i stedet avtalene til å definere hva som skal oppnås med tiltakene, sier Knut Sletta. I avtalene bestiller Jernbanedirektoratet hvilken effekt vi ønsker å oppnå, så blir det opp til Bane NOR å definere hva som må til og hvordan denne effekten kan oppnås.