Røyken stasjon på Spikkestadbanen har vært et mindre, men godt gjennomført prosjekt som Bane NOR fremhever er ferdigstilt innenfor kostnad og tid. Ombyggingen har hatt en kostnadsramme på 108 millioner kroner.
Eksisterende plattform er fjernet og en ny universell utformet plattform på 220 meter er bygget som øker passasjerkapasiteten med 40 prosent. Stasjonen har med det blitt klargjort til å ta imot de nye lokaltogene som kommer i 2026.
– På åpningen var Bane NOR meget fornøyd med gjennomføringen fra entreprenør Infrakraft og oss i Multiconsult, der særskilt samhandling i prosjekterings- og byggefase ble fremhevet. Kun 3 ukers bruddperiode sommeren 2024 medførte behov for detaljert planlegging i forkant av brudd, foreller Bjørn Clausen, som er Oppdragsleder fra Multiconsult i prosjektet.
Multiconsult har utover prosjektering hatt ansvar for supplerende grunnundersøkelser, overvåking av resipienter og grunnvann, innmålinger og byggesøknader. Det arbeides nå med sluttdokumentasjon for Røyken stasjon i samarbeide med entreprenør.
Oppdragsleder Bjørn Clausen og prosjekteringsleder Kari Merete Arfvedahl har sammen med et faglig sterkt og løsningsorientert team levert et modellbasert prosjekt innenfor avtalte tidsfrister.