Rasteplass ved E39 på Stord. Foto: Bård Asle Nordbø/Statens vegvesen
Publisert: 05.11.2024 

Ny satsing for tunge elektriske kjøretøy

Flere døgnhvile- og rasteplasser med lademuligheter skal gi forutsigbare forhold for transportnæringen. Nye tunge kjøretøy skal være utslippsfrie i 2030.

– Det skal bli bedre for alle sjåfører, med døgnhvile på tilrettelagte plasser over natt og ved pause. I tillegg skal vi sørge for lademuligheter til elektriske tunge kjøretøy, sier sjefingeniør Stein Brembu i Statens vegvesen, Transport og samfunn.

Forutsigbare forhold for lading er avgjørende for å nå målet om utslippsfrie tungbiler. Elektrifisering av tungbilparken er et av regjeringens viktigste tiltak for å kutte klimagassutslipp og er omtalt som «tungbilpakken» i Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036.

Målet er minst 80 døgnhvileplasser langs riksveinettet i 2030

Nå har Statens vegvesen laget et samlet plangrunnlag for døgnhvile-, raste- og ladeplasser, som skal bidra i arbeidet med å oppfylle regjeringens tungbilpakke i NTP 2025–2036.

Last ned plangrunnlaget her: Tungbilpakken, hvile- og rasteplasser for tunge kjøretøy langs riksvei (PDF)

– Her beskriver vi dagens situasjon og behovet som skal dekkes for hele riksveinettet, med utgangspunkt i krav i EU-regulativ og nasjonale målsettinger.

Statens vegvesen prioriterer døgnhvileplasser, riksveier som inngå i det europeiske hovedveinettet TEN-T (Trans-European Transport Network) og strekninger med mye tungtrafikk. Målet er at det skal være minst 80 døgnhvileplasser langs riksveinettet i 2030, forteller Stein Brembu.

Mye skal bygges på kort tid

– Det er mye som skal bygges på kort tid. Det er behov for 30 nye døgnhvileplasser i tillegg til de 50 vi har fra før. I tillegg er det behov for flere nye hovedrasteplasser og oppgradering av eksisterende hovedrasteplasser, sier seniorrågiver Jørn Simonsen i Statens vegvesen, Drift og vedlikehold.

– Ladetilbud må etableres på arealer som er egnet for pause og hvile, siden det tar tid å lade. Vi anbefaler minst 4 ladepunkt på døgnhvileplassene med minst 100kW effekt.

3,7 milliarder til tungbilpakken i NTP

Regjeringen prioriterer til sammen 3,7 milliarder kroner til en tungbilpakke innenfor Statens vegvesens ansvarsområde i Nasjonal transportplan 2025–2036.

1,7 milliarder kroner er foreslått til investering i døgnhvileplasser og rasteplasser med tungbillading og ladeplasser i perioden 2025–2030. Til økte utgifter for drift er det for perioden 2025–2036 foreslått 2,0 milliarder kroner.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur