Mesta skal elektrifisere driften og har i lang periode hatt strenge krav til nyinnkjøp av biler. Leveringstid og kravspesifikasjoner har gjort at overgangen til el har gått saktere enn planlagt. Men nå kommer bilen som gir ketchup-effekt: Mesta har kjøpt inn 35 stykker av den elektriske firehjulsdrevne pickupen fra Ford: F-150 Lightning.
Mesta har i lang tid kjøpt ulike elektriske biler, og satte i sin tid norgesrekord i innkjøp av Volkswagen ID-buzz (lenke). I dag har Mesta over 100 Volkswagen ID-buzzer i drift, og har også et stort antall i bestilling av de nye VW ID-buzzene med firehjulstrekk.
Krever nullutslipp
– Vi har egne mål på bærekraft og utslippsreduksjoner, og vi har offentlige kunder som etter hvert krever nullutslipp i kontraktene. Til sammen gjør dette at vi nå øker innkjøpstakten av nye, elektriske biler, sier fungerende konsernsjef Tonje G. Jensen.
Hun lover at det ikke stopper på tallet 35 på de elektriske pickupene fra Ford. Hvor mange Mesta til slutt kjøper inn er noe avhengig av nye kontrakter samtidig med en kontinuerlig vurdering av reelle behov.
– Totalt vil vi kjøpe inn flere og vi har en løpende vurdering på antallet, påpeker Jensen.
Populært valg
Nyttevekt og rekkevidde har tidligere vært en utfordring for de elektriske bilene, særlig på kontrakter med store avstander og krevende oppgaver som krever stor last med henger. De nye pickupene har hengervektkapasitet på 3,5 tonn og stor plass både på lasteplanet og i frunken, og god nok rekkevidde til å klare lange avstander inkludert nødvendig last.
– Nå må vi ta en prat om hvem som virkelig har behov for disse pickupene. For vi skal ikke kjøpe flere enn de vi faktisk har bruk for. Men vi har aldri hatt en så stor interesse for et elektriske kjøretøy hos våre ansatte, sier Jensen. Hun understreker at Mesta skal drive vedlikeholdet av norsk infrastruktur på en bærekraftig måte, samtidig som selskapet skal opprettholde konkurransekraft. Elektrifisering av bilparken er en del av dette arbeidet.
Kostnadseffektiv og best
– Det er rimeligere for oss å velge en elektrisk pickup som F-150 Lightning, til tross for høyere innkjøpspris. Driftskostnadene er betydelig lavere. Totalt er dette den bilen i markedet som best dekker behovet vårt sier produktansvarlig for bil i Mesta, Steffen Olerud. Han forteller at Mesta har i underkant av 1000 ulike varebiler tilgjengelig – hovedsakelig er dette varebiler og pickuper på under 3,5 tonn.
Den elektriske varianten av pickupen F-150, har vært verdens mest solgte pickup gjennom tidene, kan lades fra 15 til 80 prosent på 39 minutter med en 150 kW hurtiglader. Dette betyr at en rask boost i lunsjen er nok til at bilen har mer enn nok strøm til en arbeidsdag.
Mesta største kunden
Det er Norges største Ford-forhandler, RøhneSelmer, som har levert de elektriske pickupene til Mesta, som til nå er den kunden som har kjøpt flest.
– Vi er utrolig stolte over å levere i første omgang 35 elektriske F-150 Lightning til Mesta. Når en av Norges største og mest bærekraftige entreprenører konkluderer med at dette er førstevalget for en nullutslipps-pickup med høy hengervekt, rå fremkommelighet, svært god plass og et trygt og komfortabelt arbeidsmiljø, sier det mye. Dette er en uslåelig miljøvennlig og kompromissløs arbeidshest, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.