I sommer ble 3745 gamle lysrør i Nordbytunnelen på E6 i Akershus byttet ut med LED-lys, noe som gir et redusert strømforbruk på nesten 60 prosent.
De nye LED-lysene ble montert i de gamle armaturene, og eksisterende strømkabler ble gjenbrukt.
Monteringa gikk derfor raskt. Og siden det ikke var nødvendig å produsere nye armaturer og kabler, ga det store CO2-besparelser og hele 75 prosent lavere investeringskostnader.
Bærekraftig belysning i tunneler
Tom Ferdinand Luther, som er prosjektleder for elektro i Statens vegvesen, forklarer at et EU-direktiv krever at alle ineffektive og kvikksølvholdige lyskilder skal fases ut eller forbys de kommende årene.
– Utfasing av gamle lyskilder i tunneler bidrar til mer bærekraftig belysning i norsk infrastruktur. Da lysrørene i Nordbytunnelen nådde slutten av sin levetid i sommer, lette vi etter en løsning som oppfyller dagens krav, og der eksisterende armaturer kunne gjenbrukes, sier han.
Løsningen fant Statens vegvesen i samarbeid med lysreverandøren DEFA Lightning AS. Elektroentreprenør SET Elektro AS utførte jobben med å skifte ut alle lysrørene med LED.
Den samme metoden blir brukt når Statens vegvesen nå skifter ut utgåtte lysrør med LED-lys i riksveitunneler som har armaturer som egner seg for gjenbruk.
- Nordbytunnelen har to tunnelløp og er 3850 meter lang.
- 3745 lysrør er skiftet ut med LED-lys.
- Gjenbruk av 45 tonn rustfritt, syrefast stål, som utgjør vekten av armaturene.
- Gjenbruk av cirka 8 kilometer med strømkabel.
- Store CO2-besparelser ved å unngå produksjon av nye armaturer og kabler, og ved redusert strømforbruk.
- 75 prosent lavere investeringskostnader ved å unngå produksjon og montering av nye armaturer og kabler.
- 60 prosent lavere strømforbruk med LED.
- 20 prosent sterkere lysnivå med LED.
- LED sikrer riktig lysnivå gjennom hele levetiden.
- 100 000 timer forventet levetid på LED-lys (cirka 11 år kontinuerlig drift), som betyr sjeldnere vedlikehold og sparte kostnader.
- Effektiv og rask montering i eksisterende armaturer ga kortere stengetid av tunnelen og bedre fremkommelighet for trafikantene.