I Nittedal er det mange som arbeidspendler til Oslo, og som benytter seg av eller ønsker å benytte seg av kollektivtransport.
Siden kollektivtilbudet i Kjul-området er dårlig, har det resultert i at de som bor her enten har kjørt til de eksisterende innfartsparkeringene ved Nittedal stasjon og Slattum bussholdeplass, som ligger et stykke unna, eller tatt bilen til Oslo.
For å avlaste de to eksisterende innfartsparkeringene og for å redusere biltrafikken, har Statens vegvesen etablert innfartsparkering på Kjul, midt mellom de to andre.
Enklere tilgang til kollektivtransport for flere
Innfartsparkeringa på Kjul med sine 100 p-plasser, inkludert tre plasser for bevegelseshemmede, ligger i nærheten av bussholdeplassen ved riksveg 4.
– Innfartsparkeringa på Kjul skal kompensere for mangelfull dekningsgrad i kollektivtilbudet i området, og øke tilgjengeligheten for de som bor utenfor sykkel- og gangradius til holdeplassen, sier prosjektleder Ole-Martin Moen i Statens vegvesen.
Østlandske vei og betong AS har bygd infartsparkeringa på oppdrag for Statens vegvesen.
Bidrag til nullvekst i biltrafikken
Innfartsparkeringer er et av flere virkemidler som skal bidra til at målet om at veksten i persontransporten i Oslo-området tas med kollektivtransport, sykkel og gange.
Etableringen av innfartsparkeringa på Kjul er prioritert og finansiert gjennom Bymiljøavtalen for Oslo/Akershus for perioden 2017-2023.