– Regjeringen er opptatt av å gjøre hverdagsreisene til folk tryggere og mer effektive. E16 er en viktig rute mellom Østlandet og Vestlandet og ny, forbedret vei vil ha positive ringvirkninger for folk og næringsliv både lokalt og regionalt.
Det vil også bli et bedre alternativ enn via Oslo, som sørger for mindre trykk i den allerede sterkt trafikkerte veinettet rundt hovedstaden, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Samferdselsdepartementet la i statsråd fram forslag om utbygging og finansiering av prosjektet E16 Eggemoen – Jevnaker - Olum i Oppland og Buskerud. Strekningen er 12,5 km og skal bygges som tofelts vei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt. Fartsgrensen blir 90 km/t.
Denne delen av E16 fungerer også som en ytre ring nord for Oslo og vil kunne avlaste trafikken gjennom Oslo. Utenom påkoblingen til dagens vei ved Olum, vil veien ligge i ny trasé
E16 føres nå utenom Jevnaker sentrum og nærliggende boligområder. I tillegg skal forholdene for gående og syklende forbedres. Det betyr mindre støy og tryggere ferdsels for folk i Jevnaker-området. I tillegg kan den nye veien bidra til bedre næringslivsutvikling i den felles bo- og arbeidsmarkedsregionen Ringerike-Jevnaker, sier Solvik-Olsen
Det skal bygges bruer for kryssing av Randelva og Svenåa. Tilkoblingen til eksisterende E16 ved Eggemoen skjer i en midlertidig rundkjøring i påvente av videre utbygging til Nymoen. Det legges opp til anleggsstart i løpet av 2018, og ny E16 skal etter planen åpnes for trafikk i 2021. De lokale veiene som er knyttet til den nye veien, skal stå ferdig i 2022.
Det tas sikte på å bygge veien for 2,7 milliarder kroner, med en øvre kostnadsramme på om lag 3 milliarder kroner. Det er lokalpolitisk enighet om delvis bompengefinansiert utbygging. Det statlige bidraget i prosjektet er 1,13 milliarder kroner.