Det er en etterlengtet utbygging Statens vegvesen nå har funnet penger til å gjennomføre helt nord i Nordland.
Må ha en ny løsning
Dagens veiløsning der adkomsten til lufthavnen på Evenes møter E10 mellom Harstad og Narvik er trafikkfarlig og tilfredsstiller ikke dagens krav til sikkerhet. Strekningen er i dag skiltet ned til 50 km/t. Krysset er uoversiktlig og ikke egnet til å takle dagens trafikk og den forventede trafikkøkningen rundt Norges nye fremskutte kampflybase som er under bygging. Krysset med tilstøtende veier mangler fortau og har ikke gang og sykkelvei til hotellet og næringsområdet på andre siden av E10.
– Vi er veldig glad for at vi nå kan komme i gang med denne viktige jobben som betyr mye for alle som ferdes i dette området. Et sikrere kryss med bedre kapasitet er også helt nødvendig for at Evenes kommune skal kunne utvikle sitt næringsområde på motsatt side av E10. At våre fagfolk allerede var å på befaring ute i terrenget da statsråden slapp den store nyheten sender også et tydelig signal om vi nå prioriter dette prosjektet, sier utbyggingsdirektør i nord, Stein Johnny Johansen.
Lyses ut neste år
Planen er å lyse ut anbudskonkurransen før sommerferien 2025. Prosjektet lyses ut som en totalentreprise med forhandlinger. Det vil si at en entreprenør får ansvaret for hele utbyggingen og at entreprenørene som konkurrerer om kontrakten leverer flere tilbud som de får tilbakemeldinger på fra Vegvesenet. Entreprenøren med best balanse mellom pris og kvalitet vinner oppdraget. Målet er at den fysiske utbyggingen kan starte tidlig i 2026 og at det nye flyplasskrysset står ferdig og kan tas i bruk i 2028.
Dette skal bygges
- 1 770 meter tofelts hovedvei, dimensjoneringsklasse H1, veibredde 8,5 meter og fartsgrense 80 km/t.
- Arm av E10 mot flyplassen består av 2 rundkjøringer og en vei på cirka 550 meter.
- Gang og sykkelvei langs hele Flyplassveien.
- Prosjektet har 2 bruer knyttet til planfri kryssing til flyplassen og krysninger av elver og vernesoner.
Ny E10 i denne utbyggingen tilrettelegges for 90 km/t slik at fartsgrensen kan heves ved fremtidig utbedring av dagens 80 soner på begge sider av flyplasskrysset.
Prosjektets totalkostnad, altså det Vegvesenet skal levere veiprosjektet for inkludert all planlegging, grunnerverv, alle utbyggingskostnader, mva. med mer er beregnet til cirka 350–400 millioner i 2024 kroner.