– Bussveien er delt opp i flere delstrekninger. Noen er ferdigstilt, mens andre er under bygging, forteller prosjektleder Åsne Nord-Varhaug i seksjon Nord-Vest hos byggherre Rogaland Fylkeskommune. Hun koordinerer prosjektene fra plan til ferdig bygg.
En slags bybane
Konseptet er en del av Bymiljøpakken, samt at fylkestinget i Rogaland har bestemt at det skal bygges en bussveitrasé på Nord-Jæren, som et viktig tiltak for å nå mål om nullvekst i personbiltrafikken. Dette skal bli Norges første «fullverdige» bussveisystem, mener de hos fylkeskommunen. Først når de nye bussene er på plass, og alt er bygget ferdig, får trafikantene full valuta for pengene. De reisende kommer til å oppleve at Bussveien er mer lik en bybane enn et kollektivfelt, forteller Nord-Varhaug:
– Bussen skal blant annet kunne kjøre rett gjennom i rundkjøringer. Det skal bli en mer forutsigbar og presis bussreise, og stasjonene skal være universelt utformet og tilgjengelige for alle. Det vil si at Bussveien blir tilpasset behovene til for eksempel rullestolbrukere, de med barnevogner, samt synshemmede. Vi rydder også opp i alle holdeplassene, slik at det ikke er for mange av dem. Det gir en mer effektiv reise.
De reisende skal få et eget felt for kollektivtransporten. Det aller meste av den totalt 50 kilometerlange Bussveien blir egne felt for bussen. Det blir også rette veistrekninger, uten unødvendige svingebevegelser til stasjonene eller i rundkjøringer. Busslommene blir dessuten erstattet av kantsteinstopp. Det vil si at bussen stopper i veien, uten å svinge inn til siden. Høy kantstein gjør at adkomst til bussene er trinnfri.
Utsmykning av to kulverter
Rogaland fylkeskommune har for dette prosjektet sørget for spesiell utsmykning i to kulverter. I den sørligste, ved Nådlandsberget på Gausel, er i betongelementene utført med en grafisk profil. Det var fylket selv som bestemte tema, bilder og tekst, mens selve utførelsen hadde totalentreprenøren ansvaret for. Valget falt på informasjon om vikingtiden i dette området, samt om «Gauseldronningens grav» – som er en av de rikeste gravene fra vikingtiden i Norge.
I den andre kulverten lenger nord, har Gausel barneskole bidratt med utsmykning. Elevene har laget tegninger med ulik inspirasjon. Bidragene ble scannet, satt sammen og reprodusert i store plakater, som så ble hengt opp med egne stålrammer.
– Hele undergangen ser ut som et lite kunstgalleri, og dette er spesielt stas for mange av skolebarna som går gjennom undergangen til og fra skolen, forteller Nord-Varhaug.
Tok vare på myke trafikanter
Den største utfordringen for fylkeskommunen i delprosjektet Gausel stasjon–Nådlandsbråtet var å legge til rette for de gående og syklende, mens veien for biltrafikk skulle være åpen og anleggsarbeidene ennå pågikk. Tverrsnittene har vært smale, med boliger og næringseiendommer på sidene. Nord-Varhaug roser Risa AS, som har vært entreprenør i den delen av prosjektet, som sto ferdig i desember 2022.
– Hos Risa bestemte de seg allerede tidlig i byggefasen å skjerme hager og andre tilstøtende områder. Grepene de har gjort har vært veldig gode og konfliktdempende. Entreprenøren har også prioritert skjerming av skolebarn i nærheten.
Fylkeskommunen har hatt en egen nabokontakt i prosjektet, som har tatt tak i alle henvendelser fra beboere og brukere underveis. Brosjyrer har vært distribuert til postkasser, og informasjon har vært sendt på e-post og publisert i sosiale medier. De nærmeste naboene har også fått varsler på sms.
– Vi har vært opptatt av å sende ut informasjon tidlig til de som bor langs Bussveien. Det har vært viktig å ha dialog ut, både direkte berørte brukere og nabolag generelt. Alle har også hatt mulighet til å ta kontakt med vår nabokontakt direkte.
Har gjort litt ekstra
Jan Emil Reinertsen har vært prosjektleder for entreprenør Risa AS. Han forteller at dette prosjektet i sum knytter de to store byene i regionen sammen, på en «sømløs» måte:
– Bussen har fått førsteprioritet, og det betyr i neste omgang at trafikken flyter bedre for alle. Hensyn til beboere, og avvikling av eksisterende trafikk, har vært den største utfordringen underveis – også for oss. Selve arbeidet var ikke så komplisert, i forbindelse med strekket Gausel stasjon–Nådlandsbråtet. Komplikasjoner kunne imidlertid oppstå grunnet rekkefølge, så vi gjorde tiltak for å unngå flest mulig hindre for trafikken.
– Vi hadde en del trafikk mellom anleggene, så det var viktig for oss å avvikle dette på best mulig måte for trafikantene. Vi prioriterte god trafikkhåndtering, og det gjrode vi gjennom gode faseplaner. For eksempel gjorde vi ferdig hele vestsiden, før vi startet på østsiden. Det gjorde at trafikken fløt litt bedre mens vi holdt på.
Reinertsen mener samarbeidet partene mellom har vært svært godt. Det har vært dyktig folk på alle sider av bordet, og sammen har de kommet frem til gode, praktisk løsninger. Han trekker blant annet frem fargevalg, og løsninger for støyskjermene.
– Det foregikk slik at vi la frem forslag til løsninger for fylkeskommunen, og så gav de oss tilbakemeldinger på dem. Vi mener resultatet er blitt veldig bra, og vi har fått tilbakemeldinger om at folk har lagt merke til at her er det gjort litt ekstra. Blant annet hadde vi en fjellskjæring som vi synes ville se veldig stygg ut, dersom vi ikke gjorde noen grep. Vi designet derfor en egen platevegg i aluminium, som dekker hele skjæringen. Motivet er av den skogen som opprinnelig var der. I tillegg har vi satt opp en nattbelysning. Det er blitt en spennende plass, synes vi.
Tett og godt samarbeid
Videre har partene satset tungt på miljø og bærekraft. Det har vært viktig å redusere CO2-utslipp, så langt det har latt seg gjøre. Motto har vært «less is more», forteller Reinertsen.
– Vi har kuttet vekk betong, og gått for kortreist naturstein der det har vært mulig. Det har redusert fotavtrykket. Dette har vært en pakke for hele prosjektet. Vi har aktivt vært på jakt etter løsninger som har bidratt til å redusere CO2-utslipp.
Multiconsult har vært rådgivere i prosjektet. Oppdragsleder Marita Navjord Nicolaysen forteller at Multiconsult har vært involvert i flere av delstrekningene, både i forbindelse med utarbeidelse av reguleringsplan, byggeplan og oppfølging i anleggsperioden
– Multiconsult har hatt et veldig godt og tett samarbeid med Risa og fylkeskommunen hele veien. Den største utfordringen har vært koordinering av tredjepart, da ikke alle hadde forståelse av hva som inngikk i kontrakten og hva som genererer merarbeid. Vi har imidlertid løst tingene på en fin måte, gjennom å lage en god og robust plan tidlig – i tilbudsarbeidet, sier Navjord Nicolaysen.
– Vi hadde et stort fokus på optimalisering og anleggsgjennomføring. Det strategien har vi klart å gjennomføre, gjennom både prosjekterings- og anleggsfasen. Når ting dukket opp, gjorde vi avklaringer om tilleggsbestillinger raskt og effektivt.
– Vi har forholdt oss mest til Risa som totalentreprenør i denne delen av prosjektet. Multiconsult har jobbet sammen med dem på andre prosjekter tidligere, så vi begynner egentlig å bli ganske godt kjent. Det hjelper godt når ting dukker opp, fordi det er lett å diskutere løsninger. Jeg er veldig fornøyd med at vi klarte å gjennomføre den strategien vi la, og at vi ikke har gitt oss på noen av de litt kule ideene vi kom med.
Helt ferdig i 2026
Bussveien mellom Stavanger og Sandnes sentrum utgjør korridor 1 av Bussveien, og har i Rogaland Fylkeskommune høyeste prioritet når det gjelder rekkefølge på ferdigstillelse. Kun ett delstrekk inn til Stavanger sentrum er fortsatt i planfasen. Hoveddelen av korridor 1 av Bussveien skal stå ferdig i løpet av 2026.
– Vi gleder oss til å kunne ta bussen fra Stavanger til Sandnes, der bussen går i egen trasé hele veien, sier Nord-Varhaug.