Sverige følger etter Norge med 20 døde per million innbyggere, med Danmark som tredje best med 24. Også i Storbritannia, Sveits og Finland er trafikkdødeligheten lav. Her ligger den for alle landene på under 31 døde per million innbyggere.
Bulgaria (74) og Romania (77) har rapportert om de høyeste dødstallene i 2024, mens EU-gjennomsnittet var 44 trafikkdrepte per million innbyggere.
– Jeg er glad for denne bekreftelsen på at det gode arbeidet som er gjennomført over tid gir resultater, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen. - Men vi er ambisiøse og har en nullvisjon for drepte og hardt skadde i Norge. Vi må intensivere trafikksikkerhetsarbeidet, særlig på områdene unge, MC, fart og rus. Da er det viktig at vi fortsetter det gode samarbeidet om trafikksikkerhet i landet vårt. For det er samarbeidet, og at vi hele tiden jobber målrettet, kunnskapsbasert og systematisk, som gjør at vi kan vise til positiv utvikling og gode resultater.
Svak nedgang i EU
I EU-landene var det en nedgang i dødstallene med tre prosent fra 2023 til 2024. I Norge var nedgangen på nesten 20 prosent.
Den generelle forbedringstakten i Europa er fortsatt for langsom, og de fleste landene er ikke i rute til å nå EUs mål om å halvere antallet dødsfall i trafikken innen 2030. Heller ikke i Norge er vi der vi skal være for å nå etappemålet på maks 350 drepte og hardt skadde innen 2030, hvorav maks 50 drepte. Det er fortsatt for mange som dør eller alvorlig skadd på norske veier.
EU-gjennomsnittet skjuler imidlertid betydelige forskjeller mellom medlemsstatene. I løpet av de siste fem årene har antallet dødsfall i trafikken bare gått litt ned i land som Hellas, Spania, Frankrike og Italia. I Irland og Estland har antallet gått opp. Imidlertid er statistikken i små land med få innbyggere mer utsatt for årlige svingninger. Derimot er Belgia, Bulgaria, Danmark, Litauen, Polen og Slovenia på vei til å nå målet om 50 prosent reduksjon i antall dødsfall og alvorlige skader i trafikken innen 2030[1].
Utviklingen for hardt skadde følger dødsulykkene
Den generelle rangeringen av landenes dødstall har ikke endret seg nevneverdig, og de sikreste veiene de siste årene er å finne i Norge, Sverige og Danmark. For hvert dødsfall er det anslagsvis fem alvorlig skadde ofre, noe som tilsvarer totalt rundt 100 000 alvorlig skadde i EU per år. Den nedadgående trenden for alvorlig skadde mellom 2019 og 2023 er ganske lik den for antall døde, selv om det er betydelige forskjeller mellom landene.
Dødsfall i trafikken – foreløpige tall for 2024
Rate per million innbyggere | % endring 2024 i forhold til: | ||||||
2023 | 2024 | 2023 | 2019 | Gjennomsnitt 2017-19 | |||
EU | 46 | 44 | -3% | -13% | -15% | ||
Belgia | 43 | 37 | -13% | -32% | -29% | ||
Bulgaria | 81 | 74 | -9% | -24% | -25% | ||
Tsjekkia | 46 | 45 | -2% | -20% | -20% | ||
Danmark | 27 | 24 | -10% | -27% | -20% | ||
Tyskland | 34 | 33 | -2% | -9% | -12% | ||
Estland | 43 | 50 | 17% | 33% | 24% | ||
Irland | 34 | 32 | -4% | 23% | 21% | ||
Hellas | 61 | 64 | 4% | -3% | -6% | ||
Spania | 38 | 35 | -4% | -2% | -4% | ||
Frankrike | 48 | 48 | 1% | -1% | -4% | ||
Kroatia | 71 | 62 | -13% | -20% | -24% | ||
Italia | 52 | 51 | 0% | -5% | -8% | ||
Kypros | 37 | 44 | 21% | -21% | -20% | ||
Latvia | 75 | 59 | -22% | -16% | -20% | ||
Litauen | 56 | 42 | -24% | -35% | -34% | ||
Luxembourg | 39 | 27 | -31% | -18% | -35% | ||
Ungarn | 49 | 52 | 5% | -17% | -20% | ||
Malta | 30 | 21 | -25% | -25% | -32% | ||
Nederland | 34 | 31 | -10% | -6% | -4% | ||
Østerrike | 44 | 38 | -13% | -16% | -15% | ||
Polen | 52 | 52 | 0% | -35% | -34% | ||
Portugal | 61 | 56 | -7% | -14% | -10% | ||
Romania | 81 | 77 | -4% | -21% | -22% | ||
Slovenia | 39 | 32 | -17% | -33% | -31% | ||
Slovakia | 49 | 47 | -3% | -5% | -4% | ||
Finland | 33 | 31 | -5% | -17% | -23% | ||
Sverige | 22 | 20 | -8% | -5% | -21% | ||
Sveits | 27 | 28 | 6% | 34% | 15% | ||
Norge | 20 | 16 | -19% | -18% | -17% | ||
Island | 21 | 33 | 63% | 117% | -3% |
Kilde: EU CARE-database om trafikkulykker og nasjonale kilder; Befolkningsdata er fra Eurostat
Tallene for 2024 er basert på foreløpige data for de fleste land og kan endres når de endelige dataene publiseres høsten 2025. Estimater for 2024 dekker hele året og alle veier og refererer til dødsfall innen 30 dager, men for følgende land er de basert på delvise data: Belgia og Portugal (hver basert på data for de første seks månedene). Merk at i Nederland er politiregistrerte dødsfall underrapportert med rundt 10-15 %. Det var 3 trafikkdødsfall i Liechtenstein i 2024.
Data for 2024 sammenlignes med tre tidsperioder: 2023 (året før), 2019 (referanseåret for målet om 50 prosent færre dødsfall innen 2030) og gjennomsnittet for 2017–19 (for å ta hensyn til svingninger i små land). De prosentvise endringene i tabellen er basert på det absolutte antallet omkomne i stedet for raten per million innbyggere.
[1] Det er viktig å merke seg at dette er basert på foreløpige og ofte delvise data.