Vedtaket om å bygge ut veien ble vedtatt i Stortinget tirsdag 11. mai. Det er startskuddet for Statens vegvesens jakt på entreprenør. De kommer derfor til å lyse ut kontrakten for bygging og drift av prosjektet i løpet av mai.
Statens vegvesen legger opp til at byggingen kan starte i 2023. Da kan veien være klar i 2029.
Klimavennlig bygging
Prosjektet er et av Statens vegvesens fire pilotprosjekter for fossilfrie anleggsplasser.
– Vi la fram en handlingsplan for fossilfrie anleggsplasser i januar. Den er et viktig skritt for Norge på veien mot målet om å bli et lavutslippssamfunn. Det blir veldig spennende å følge utbyggingen av Hålogalandsveien som et av disse pilotprosjektene, sier Hareide.
Fakta om prosjektet:
- Det offisielle navnet er E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt. Omtales som E10 Hålogalandsveien.
- 82 kilometer vei skal bygges ut: 35 km ny vei i eksisterende trase, 20 km vei i ny trase og 27 km i tunneler.
- Ny vei er 30 kilometer kortere enn dagens.
- Nesten 40 minutters reisetidsreduksjon.
- Byggingen av veien vil koste om lag 9,3 milliarder kroner.
- Skal bygges ut som et OPS-prosjektet. Det betyr at entreprenøren bygger veien og deretter drifter og vedlikeholder i 25 år. Totalt settes det av 18,3 milliarder kroner for hele perioden.