Ifølge Statens vegvesen vil flere av bruene i fjordkryssingsprosjekter bli bygget med store mengder stål, noe som betyr kostbare konstruksjoner og der selve byggingen vil kreve mye energi.
Disse store infrastrukturprosjektene vil også kunne medføre betydelige utslipp av klimagasser, og Statens vegvesen ser et behov for utvikling av mer miljøvennlig og kostnadseffektiv teknologi som kan benyttes til bygging av disse konstruksjonene. Statens vegvesen trekker også frem at det også aktuelt å utvikle brukonsepter med bruk av andre materialer, som for eksempel aluminium.
Utmatting av brukonstruksjoner
Nå har Norconsult signert en rammeavtale på ett av tre delområder med Statens vegvesen. Delområdet som er aktuelt for Norconsult handler om «utmatting av brukonstruksjoner».
– Norconsult har over mange år ligget langt fremme i arbeidet med å utvikle teknologi i bruprosjekter for våre kunder. Det er gledelig for oss å kunne bidra med vår spisskompetanse for å utvikle bærekraftig og kostnadseffektiv teknologi til bygging av bruer i fremtiden, sier Eirik Wie Furunes, team leder for Store bruer i Norconsult.
For å kunne ta i bruk nye materialer og produksjonsmetoder til bygging av brukonstruksjoner, har Statens vegvesen divisjon Utbygging behov for å gjennomføre teknologikvalifisering for å fremskaffe bevis som underbygger at en teknologi vil fungere for angitt bruk innenfor angitte driftsbegrensninger. Teknologikvalifisering kan benyttes der kravene i eksisterende standarder ikke er dekkende for å verifisere teknologien, skriver Statens vegvesen i sin beskrivelse av rammeavtalen.