Brubyggingen skjer på en fotballbane om lag 400 meter fra dagens bru på E6. Entreprenøren starter med å bygge den minste av de to bruene. Dette er en spennarmert platebru på 26 meter, som skal gå over sideløpet av Reisaelven. Senere går de i gang med å bygge hovedbruen, som er ei nettverksbuebru på nesten 100 meter.
Byggemetoden har kun vært brukt på noen få bruer i Norge tidligere.
– Vi bygger den nye bruen på fotballbanen. Når den er ferdig, frakter vi den bort og skyver den på plass over elven. Der blir den plassert på midlertidige fundamenter nedenfor den gamle bruen, og veien legges om. Så blir gammelbruen dratt av og fraktet til fotballbanen for demontering. Nye brukar bygges etter at de eksisterende er fjernet. Til slutt skal den nye bruen flyttes over på de nye brukarene, sier byggeleder Ole Kleven i Statens vegvesen.
Erstatter 70 år gamle, smale bruer
Den nye bruen bygges på Storslett, som er kommunesenteret i Nordreisa kommune i Nord-Troms. Bruen består av to adskilte konstruksjoner, og skal erstatte dagens to bruer som ble bygget i 1955.
De gamle bruene er i dårlig stand. De er for smale til at to vogntog kan møtes, og har både vekt- og høydebegrensninger.
Bedre fremkommelighet og økt sikkerhet
Nye Storslett bru skal bygges i dagens veilinje. En bredere bru med økt bæreevne og god tilrettelegging for gående og syklende, skal gi bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for alle trafikanter.
E6 gjennom Nordreisa er hovedveien mellom Finnmark og resten av Norge. Eneste omkjøringsveg er via Finland. Storslett bru har en gjennomsnittlig trafikk på 5000 biler i døgnet.
Lokal bedrift står for grunnarbeid
Hovedentreprenør for nye Storslett bru er Molde-firmaet Christie & Opsahl AS. Underleverandør på stål er IMO Sveiseindustri AS fra Mo i Rana, mens grunnarbeidet utføres av den lokale bedriften Vegdrift Nord AS fra Sørkjosen.
Total ramme for byggearbeidet er på 223 millioner kroner eksklusive moms.