Det har bokstavelig talt sett mørkt ut for Sortlandsbrua på riksvei 85, fordi belysningen på bruen har vært sterkt preget av tidens tann.
Nå har ekstrabevilgninger over de siste årenes reviderte nasjonalbudsjett gitt en lysere fremtid for brua. Nye lysarmaturer ble kjøpt inn i fjor, og nå starter monteringen. Når høstmørket kommer, vil lyset over bruen være bedre både for trafikanter og miljøet. Pent blir det også.
Ett kjørefelt og lysregulering
Men før det blir bedre, blir det verre, og deler av bruen innsnevres til ett kjørefelt mens arbeidet pågår.
Det blir arbeid på bruen mellom klokken 08:00 og 20:00 i perioden 3. juni til 7. juli. På grunn av lift og annet utstyr på bruen, blir deler av ett kjørefelt stengt hele døgnet. Etter monteringen vil det pågå testing ut august. Bruen vil ha perioder med innsnevring også i testperioden.
– Det går rundt 2500 kjøretøy over Sortlandsbrua i døgnet, så trafikantene må være forberedt på litt kø, særlig i rushtiden. Vi oppfordrer sjåførene til å ta hensyn til de som jobber på bruen, slik at vi unngår ulykker, sier byggeleder Stein-Roar Sørensen i Statens vegvesen.
Det er rett og slett ikke plass på bruen til å lage en trygg passasje forbi anleggsområdet for myke trafikanter. Byggelederen i Vegvesenet anbefaler myke trafikanter å finne andre løsninger i den perioden monteringen pågår.
Godt nytt for miljøet
De nye lysene er faktisk godt nytt for både fugler, fisk og folk. De er utformet slik at det blir mindre lysforurensing ned mot sjøen og opp mot himmelen. Både bilister, gående på bruen og båttrafikken vil bli mindre blendet av lysene enn tidligere.
De nye armaturene er energieffektive LED-lys.
Landemerke
Siden Sortlandsbrua er et bynært landemerke, har Statens vegvesen også prioritert effektbelysning i forbindelse med at hele lysanlegget skiftes ut. Når man han planlagt den nye belysningen, har man også tatt hensyn til gangveien over bruen og til båttrafikken under.
Effektbelysningen vil få frem bruens konstruksjon, med lys på brospenn og søyler. Lyset kan styres med ulike farger og styrke.
– Det viktigste for oss i Vegvesenet er at den nye belysningen øker trafikksikkerheten, og er mer miljøvennlig og driftssikker enn tidligere. Hvordan effektbelysningen skal brukes i praksis må man komme tilbake til, men det gir nye muligheter og kan bli veldig pent, sier Stein-Roar Sørensen.
Det er Zenisk som har designet det nye lysopplegget til Sortlandsbrua. OneCo Networks skal montere lyset på oppdrag fra Statens vegvesen.