Statens vegvesen ble ferdige med byggingen av den nordgående bruen i vår, og nå er den tatt i bruk for både nordgående og sørgående trafikk på E16.
– Nå som vi har fjernet den gamle bruen ved Bjørum sag er vi klare til å sette i gang arbeidet med å bygge den nye bruen for sørgående trafikk, sier May Bente Hiim Sindre, prosjektleder for E16 Bjørum-Skaret.
Enorme dimensjoner
Nye Isielva bruer vil bestå av to parallelle bruer på henholdsvis 228 (nordgående) og 241 meter (sørgående) lengde (inkludert landkarene). Begge bruene vil til sammen bestå av 22 000 tonn betong, stål og asfalt.
Når Isielva bru sørgående løp er ferdigstilt, vil trafikken på E16 over Isielva flyttes fra nordgående løp til sørgående løp etter planen i november/desember 2024.
– Dette må vi gjøre for å kunne ferdigstille Isielva bru nordgående løp helt, forklarer Hiim Sindre.
Dette arbeidet vil blant annet bestå av å erstatte midlertidig rekkverk med permanent rekkverk, legge siste lag med asfalt og påføre endelig veioppmerking på brua. Trafikken på E16 over Isielva vil gå på sørgående løp helt frem til hele veisystemet åpnes for trafikk i 2025. Da vil nordgående og sørgående trafikk på E16 fordele seg på begge bruene.
– Vi bygger ny E16 samtidig som trafikken skal gå som normalt, det krever mye koordinering og god dialog med trafikantene. Prosjektet er i rute, vi takker så mye for tålmodigheten mens vi bygger ny og bedre vei over Sollihøgda, avslutter Hiim Sindre.