Dette er en kronikk av Siri Hov Eggen, fagsjef i OFV. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Regjeringen har tidligere varslet at ny NTP vil vise en dreining i sin økonomiske prioritering. Det er en sterkere satsing på drift og vedlikehold, og nedtrekk på større nye investeringer. I kroner og øre, anslås det at ny NTP vil være på nivå med inneværende plan. Sett opp mot en veldig sterk pris og kostnadsvekst de senere årene, er vi usikre på hvor reelt stor effekt satsingen på vedlikehold er. Målet om å få mer for pengene vil fortsatt være særdeles viktig for alle virksomhetene i sektoren.
Må prioriteres som prosjekt
OFV er imidlertid sterkt kritiske til at RV19 gjennom Moss ikke sikres videre fremdrift. Riksvei 19 påfører Moss betydelige trafikk- og miljøbelastninger med luftforurensing og store utslipp. Trafikkutfordringene har i flere år vært en stor belastning for befolkningen, og er en barriere for god fremkommelighet og byutvikling.
Opplysnigsrådet for veitrafikken (OFV) registrerer at riksvei 19 gjennom Moss er overført til Utviklingsporteføljen i forslaget til NTP 2025–2036. Vi forventer at riksvei 19 tas inn som prioritert prosjekt i NTP 2025–2036, slik det har vært i foregående NTP 2018–2029 og 2022–2033.
Vil bidra til effektiv transport
Riksvei 19 har en ramme på 4–6 milliarder kroner, og kan gjennomføres uten at vil gå på bekostning av andre prosjekt. Prosjektet representerer Norges mest folkerike regioner, og transportløsninger som vil bidra til å sikre en effektiv transport, men trolig først og fremst en helt nødvendig by og tettstedsutvikling. På samme måte som Oslo har fått til dette gjennom Operatunellen vil dette ha samme betydning for hele Mosseregionen. Nå må det være Moss sin veitur i ny Nasjonal transportplan.
Kronikken stod først på trykk i Moss Avis.