– Vi opplevde et stort engasjement fra hele bransjen for dette prosjektet. Hensikten med en markedsdag er å sikre god dialog med bransjen, skape god forståelse rundt utfordringer og sikre at alle som ønsker å delta i gjennomføringsfasen starter sitt strategiske arbeid med prosjektet nå, sier prosjektsjef Arve Tjønn Rinde.
Selv om prosjektet er i planleggingsfasen, bør markedet allerede nå forberede seg på Vegvesenets forventinger til å tilby ny teknologi og bærekraftige løsninger i hele verdikjeden.
Paul Olav Baraas, regionssjef Region Vest i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), deltok på markedsdagen.
– Dette ble en svært nyttig dag for oss i bransjen med god informasjon på alle områder. Slik vi fikk presentert kontraktsstrategien på hele prosjektet i dag, og spesielt vei og tunnel så vil den gi mulighet for store og mellomstore entreprenører for å delta i konkurransen. I tillegg er det med tanke på innovasjon sentralt å kjenne til hvilke miljøkriterier som skal ligge til grunn i kontraktsutformingen. Dialogen som Vegvesenet inviterer til rundt kontraktsstrategien, innovasjon og miljøkriterier er betydningsfull for bransjen, noe jeg ble oppløftet av at Vegvesenet legger opp til, sa Baraas etter møtet.
En-til-en møter sikrer tidlig involvering
Dagen ble et viktig møtested for bransjen på tvers og i etterkant vil Statens vegvesen tilby en-til-en møter hvor dialogen og tilbakemelding på kontraktstrategi vil kunne fortsette. Hittil har over 30 virksomheter booket møte.
– På denne måten sikrer vi både tidlig involvering fra et bredt spenn i bransjen og gode innspill i arbeidet med ferdigstilling av markeds- og kontraktsstrategien for prosjektet , avslutter Tjønn Rinde.
Arbeidet med reguleringsplan er godt i gang planen vil blir sendt til Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) høsten 2023 for videre behandling og godkjenning.