Foto: Nordland fylkeskommune
Thor Lynneberg
Publisert: 12.01.2023 

Lyttet til næringslivet – økte tunnelhøyden

I 2023 er Ryggedalstunnelen ikke bare oppgradert i henhold til nye sikkerhetskrav. Den blir også 30 centimeter høyere enn før.

– Opprinnelig høyde var 4,1 meter. Nå øker vi høyden til 4,4 meter. Går det som planlagt er vi ferdige mars neste år. Etterpå det blir det testing, etterarbeid og asfaltering frem til mai, forteller byggeleder Vegar Bjørnbakk i Nordland fylkeskommune.

Ryggedalstunnelen i Bø kommune er 1.620 meter lang. Den skal få flere brannslukkere og nødtelefoner, nytt ventilasjonsanlegg og ny belysning. Hovedentreprenør BMO Tunnelsikring AS skal også sprenge og grave til trekkerørstrasé, samt sørge for overvannsledning med sandfangkummer, inspeksjonskummer og hjelpesluker.

Et oppsamlingssystem skal samle opp og lede bort eventuelle lekkasjer. Noe vann- og frostsikring skal skiftes. Utenfor kommer det tekniske bygg, brannvannskummer, bommer, varsellys, lengre rekkverk, og mer veibelysning, opplyser fylkeskommunen.

– Dette har vært en mørk, og relativt smal tunnel. Det har dessuten ikke vært ventilasjon i tunnelen tidligere. Det gjør at det har vært et behov for en oppgradering, ikke minst med tanke på sikkerhetsforskriften, fortsetter Bjørnbakk.

– Tunnelen ble åpnet i 1980. Når vi er ferdige, skal tunnelen kunne styres og overvåkes av Vegtrafikksentralen. Det blir i tillegg nødnett og DAB-dekning.

Lyttet til næringslivet

– Vi startet prosjektet med å strosse ut for nye vifter og sprenge, grave grøfter for vann og strøm, altså vannhåndtering og trekkerør. Det var relativt store mengder trekkerør og kummer som skulle gjennom tunnelen. Forurensede masser i veikroppen måtte fjernes og siktes før deretter levering til mottak. Arbeidet med grøfter og plass til nye vifter var ferdig ved utgangen av april 2022. Det er sprengt og utkjørt drøyt 9.000 kubikkmeter fjell fra grøfter i tunnelen. I begynnelsen av mai kom endringene, selv om prosjektet var kommet temmelig langt. Det er i tillegg døgnkontinuerlig trafikk gjennom tunnelen.

Foto: Nordland fylkeskommune

Endringen forskjøv veldig mange av de planlagte aktivitetene som byggherre, entreprenør og prosjekterende hadde sett for seg i løpet av denne høsten og vinteren. Endringen ble så stor at de måtte skyve på alt de hadde planlagt.

– Det krever igjen at entreprenøren omstiller seg ganske betydelig. Det har de fått til på en god måte, og de fikk raskt tak i det utstyret de trengte for å få gjort den jobben.

– Vi gjør dette for å bedre forholdene for næringslivet vårt. Det er de som har kontaktet Bø kommune, så det er et ønske fra lokale virksomheter. Etter at vi gjorde denne endringen, vil jeg tro det er mange som er glade der ute. Vi har ikke så mye kontakt med næringslivet direkte. Det går gjennom kommunen, opplyser Bjørnbakk.

Reversering av prosesser

Øyvind Hamre er prosjektleder hos entreprenør BMO Tunnelsikring AS. BMO gikk i gang i fjor høst, med begrenset strossing. Parallelt drev de med grøfting, som ble omfattende, med rens-, overvann og høyspentløfte:

– Det ble mye utstyr, som tok halve plassen der inne. Samtidig skulle vi sørge for trafikkavvikling. I slutten av mai kom en endelig endringsordre. Da var vi egentlig ferdig med noen tusen meter trukket kabel og asfaltering. Endringen innebar rent praktisk en reversering av en del prosesser.

I juni startet BMO jobben med å senke veien. Oppstart av strossing skjedde i august, samtidig som de jobbet med grøfter og høyspent. Det ble derfor forsiktig sprengning. Siden oktober har de jobbet med sikring av tunnelen. Det gikk med 1.000 til 1.200 sikringsbolter, bare på det som er strosset. Drøyt 500 kubikkmeter sikringsbetong ble også brukt.

– Vi er opptatt av å finne løsninger på alle ting, som entreprenør sitter jo den innstillingen i korsryggen. Den største utfordringen som prosjektleder er å alltid prioritere sikkerhetsaspektet sammen med fremdrift og kostnader, også når slike endringer inntreffer. Dessuten er det økonomiske viktig. Kostander til bemanning og utstyr på kort varsel blir fort store, når du skal gjøre endringer du ikke har planlagt for.

Gjorde jobben på nytt

Prosjekteringen er gjort av Norconsult. Lise Skotnes har vært oppdragsleder for deres team, for et prosjekt de egentlig hadde vært involvert i over flere år allerede:

– Opprinnelig jobbet vi med et prosjekt på vegne av Statens vegvesen. Det jobbet vi med fra 2016 til 2018. Dette prosjektet gjalt teknisk sikkerhetsoppgraderingen av totalt tre tunneler i Lofoten. Ryggedalstunnelen er én av de tre. Så ble det slik at fylkeskommunen overtok ansvaret for fylkesveiene. Da ble det slik at to av de tre tunnelene ble liggende inn under Nordland fylkeskommune, mens den siste sorterte under Troms.

Etter denne omleggingen, tok Nordland fylkeskommune kontakt med Norconsult, siden de satt med hele prosjekteringsmaterialet fra før.

– I tillegg hadde det skjedd ganske mye med lover og forskrifter frem til 2020, så vi oppgraderte det prosjektmaterialet vi hadde, slik at det tilfredstilte dagens forskrift. Vi hadde en scanning av tunnelen allerede, men vi gjorde en ny. Vi gikk også gjennom tunnelen, med våre egne tunnelfolk. Da gjorde vi en vurdering av fjellet. Resultatet ble at vi valgte en kombinasjon av utstrøssing av fjellet, og der fjellet var for dårlig, valgte vi å senke veibanen, sier Skotnes.

– Oppgraderingsprosjekter av denne typen er alltid interessante for oss i Norconsult. I dette tilfellet er det blitt en vesentlig større andel elektro. Vi måtte gå gjennom hele materialet, med tanke på de nye kravene som var kommet. Så sammenlignet vi datidens forskrifter, med de nye. Det var et ganske omfattende materiale. Det ble en stor jobb å kartlegge dette, samt å etterpå gjøre det om.

Kolonnekjøring i vinter

Det går noen relativt bratte bakker opp til portalene, forteller Bjørnbakk hos fylkeskommunen. Dette har tidvis vært utfordrende, fordi trafikantene kjører i kolonne gjennom anleggsområdet, med ledebil. Trafikken utgjør drøyt 1.000 kjøretøy i døgnet, gjennom en relativt smal tunnel.

– Det er den eneste transportvei inn og ut av Bø kommune, så vi måtte sørge for en best mulig avvikling av trafikken mens vi holder på. Det er ikke alltid like enkelt. Det ville vært betydelig enklere for oss, dersom det hadde vært omkjøringsmuligheter.

– Det kan være temmelig utfordrende å få alle kjøretøyene opp, når det er glatt og vintervær. Vi har derfor brukt mye tid på å opplyse førere av ulike kjøretøy om at de må «sko seg» skikkelig, og eventuelt bruke kjetting. Generelt vil jeg si at folk har vært veldig flinke til å innrette seg. Det var en viss tilvenning da vi startet opp med kolonnekjøringen, men etter hvert virker det som om folk har fått kontroll på hvilke tider som gjelder. Folk har vennet seg til dette temmelig kjapt. Det er jo et år siden nå at vi satte igang.

Godt samarbeid

Nordland fylkeskommune er veldig godt fornøyd med måten deres samarbeidspartnere har tatt utfordringen med betydelige endringer underveis i prosjektet.

– Det blir mange praktiske utfordringer, når vi må hive oss rundt slik vi var nødt til å gjøre i dette tilfellet. Vi måtte mer eller mindre planlegge på nytt, sier Bjørnbakk.

Lise Skotnes hos Norconsult skryter tilbake. Hun mener fylkeskommunen har vært veldig aktive i prosessen, helt siden starten:

– Fylkeskommunen har hatt både bygge- og prosjektledelsen selv. De har vært veldig aktive i prosessen. De har vært veldig , og det gjør at de er en veldig fin oppdragsgiver å jobbe for. Kunnskapsnivået deres er også veldig høyt. Dette gjør dem til en veldig god samarbeidspartner.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur