Like før jul ble det klart at bare én av de tre entreprenørene som hadde meldt sin interesse for oppgradering av tunnelen kunne dokumentere at de var kvalifisert for jobben. Vegvesenet så seg derfor nødt til å avlyse konkurransen, og gå ut med en ny utlysning i januar.
– Den nye utlysninga er nå ute, og vi håper det er interesse hos flere som vil utføre denne oppgraderingen, sier byggeleder Kristian Dahle Sylta i Statens vegvesen.
Full oppgradering
Tunnelen skal få full oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner, samt alt av anleggs- og byggeteknisk utstyr i de to tunnelløpene. Nye grøfter, sprenging, sikring av berg og ny vann- og frostsikring inngår i arbeidet som skal utføres.
Glaskartunnelen ligger på E39 i Åsane nord for Bergen. Det er en toløpstunnel med to kjørefelt i hver retning. Sørgående løp er på 597 meter og ble åpnet i 1990, profilet er T9,5. Nordgående løp er på 585 meter og ble åpnet i 1994, og profilet er T11,5.
Årsdøgntrafikken i 2020 var på 48.000 kjøretøy. Det utlyste arbeidet er en konkurranse med forhandling, og Vegvesenet vil velge ut inntil fire leverandører til å konkurrere om oppdraget.
- Frist for innlevering av forespørsel om deltakelse: 17. februar kl. 12.00.
- Frist for innlevering av første tilbud: 31. mars kl.12.00.
- Kontraktsignering er planlagt i juni, og oppstart i juli 2023.