– Sluppen Viadukt som åpnet i 1972 er en 6-spenns bjelke platebru med totallengde på 171 meter, og ligger på E6 i Trondheim og krysser fv. 6690. Dette er en svært trafikkert strekning, hvor 22 500 kjøretøy i snitt kjører over bruen på E6 hvert døgn, mens tilsvarende tall under brua på fv. 6690 er 12 500 kjøretøy, sier byggeleder Håkon Alstad i Statens vegvesen.
Han understreker at bruen er helt trygg å bruke før den skal vedlikeholdes.
Dette skal gjøres
Bruen er 171 meter lang og 12 meter bred. Gjennom å utføre disse vedlikeholdsarbeidene vil bruas levetid forlenges. Å ta godt vare på det vi har er både bærekraftig og god samfunnsøkonomi.
Vedlikeholdsarbeidene omfatter:
- Utskifting av fire fuger.
- Fjerning av gammel kantdrager og oppbygging av ny kantdrager med kjøresterkt rekkverk på begge sider.
- Reparasjon av betong på vingemur, landkar, brukropp og underside av brudekke.
- Forlenge avløpsrør.
- Montere lysmaster.
- Frese asfalt, legge membran og reasfaltere hele bruen.
Trafikkavvikling mens arbeidene pågår
– Trafikken vil hovedsakelig gå i to innsnevrede felt over bruen, mens det arbeides på en side av gangen. I fasen med legging av membran, asfalt og montering av fuger, så vil det være trafikk i ett felt over bruen, sier Alstad.
Påkjøringsrampen fra Bratsbergvegen stenges i hele anleggsperioden. Avkjøringsrampen mot Nydalsbrua holdes åpen.
I korte perioder må ett felt på fylkesveien under bruen stenges i omtrent ett døgn på grunn av støping av kantdrager. Dette av sikkerhetshensyn. Gang- og sykkelvegen under bruen vil sikres med belyst gangtunnel mens arbeidene pågår.
Sentrale datoer
– Frist for å levere tilbud er 4. desember 2023. Forventet oppstart av arbeidene er i begynnelsen av mars 2024. I kontrakten er det frist for ferdigstilling av vedlikeholdsarbeidene for Sluppen Viadukt 30. november 2024, avslutter Alstad.