– I dag går E134 gjennom boligområder og næringsområder og er flere steder mer dimensjonert som en bygate enn som en riksvei. På deler av strekningen er den ikke bred nok til å ha gul midtstripe, og om to store kjøretøy møtes må de kjøre på fortauet. Det er også rushtrafikk inn og ut av Teknologiparken som har gitt forsinkelser opp til 30 minutter, sier Tom Hedalen, prosjektleder i Statens vegvesen.
– Nå legges trafikken utenom og under byen, noe som vil øke både sikkerheten og kapasiteten på strekningen. Den nye veien vil også gi mer forutsigbar kjøring gjennom Kongsberg og forkorter reisetiden med opptil fem minutter, sier han.
Han forteller videre at Teknologiparken i Kongsberg er arbeidsplassen til omtrent 7500 personer, hvorav mange er pendlere fra store deler av Østlandet.
– Teknologiparken har ambisjoner om å vokse og for å kunne sørge for effektiv trafikk til og fra arbeidsplassene var det helt nødvendig å forbedre veinettet, sier han.
Høye ambisjoner
Hedalen forteller at prosjektet gjennomføres etter NS8406 og har høye ambisjoner om digital prosjektering.
– Strekningen er prosjektert i 3D og BIM, men vi har ikke brukt fullverdige BIM-modeller med materialebeskrivelser på objektene. Husk at det er fem år siden vi begynte og mange av aktørene hadde mye å lære om bruk av BIM. Det har vært en bratt læringskurve, men vi har lært mye som vil komme hele bransjen til gode. Nå ønsker vi at erfaringene skal komme til nytte i senere prosjekter, sier han.
Han peker på at store infrastrukturprosjekter fortsatt ligger etter på bruk av BIM sammenlignet med byggenæringen.
– Nå kommer BIM for fult og Staven vegvesen har bestemt at alle prosjekter skal over på BIM. BIM er blitt testet på mindre prosjekter, men vi er ett av de første virkelig store prosjektene som har tatt det i bruk. Erfaringene har vært svært gode og vi ser frem til å bruke BIM i fremtidige prosjekter, sier han.
Flere utfordringer
Hedalen forteller at den største utfordringen har vært gjennomføringen av et stort prosjekt i et tettbebygd område.
– Kongsberg slutter ikke å utvikle seg i byggetiden som går over mere enn fem år. Vi har derfor vært avhengige av at andre også må få drive med sine arbeider samtidig. Prosjektet har derfor vært krevende i forhold til trafikkavvikling og koordinering i byggefasen mot eksterne aktører, sier han.
– Utfordringen for entreprenørene har vært de store massene som må flyttes. Det handler om å slippe mellomlagring og flytting av masser mange ganger. Dette krever avansert logistikk og god koordinering mellom entreprenørene, avslutter Hedalen.