Etter gjennomført høring har Statens vegvesen avgjort å opprettholde anbefaling av alternativ S1a-N1 og ber Bergen kommune vedta dette alternativet.
Kommunedelplanen (KDP) med konsekvensutredning (KU) har vært på offentlig høring i perioden 04.09.21 - 19.10.21.
Oversendingsbrev og notat med oppsummering av høringen kan leses her:
Oppsummering av viktigste hovedtrekk i høringsuttalene
Statens vegvesen har oppsummert høringen i et eget notat. Det er mottatt i alt 63 uttaler til planframlegget, inklusiv en underskriftsliste med 758 unike underskrifter. Viktigste hovedtrekk i høringen er nærmere beskrevet i kap. 2.1 i oppsummeringsnotatet:
- Stor oppslutning om at det snarest må bygges lang tunnel i nord, men det er delte meninger om endepunkt for tunnel. Statsforvalter ønsker nytt vestlig alternativ utredet.
- Sterk motstand og kritikk mot anbefalt lang dagsone mellom Botn og Vågsbotn i sør. Mange stiller spørsmål ved behovet for ny veg mellom Arna og Vågsbotn.
- Innsigelsesmyndigheter har ikke varslet innsigelse knyttet til daglinjer.
- Flere innspill om kollektivprioritering og reduksjon i vegstandard.
- Klart ønske om at videre planlegging deles opp i to separate reguleringsplaner
Kopi av alle originale høringsuttaler er videresendt til Bergen kommune.
Konklusjoner fra Statens vegvesen
Etter gjennomført høring trekker Statens vegvesen følgende konklusjoner, nærmere utdypet og begrunnet i oversendingsbrev:
- Statens vegvesen opprettholder anbefaling av alternativ S1a-N1.
- Statens vegvesen opprettholder innsigelser vedr. alternativ og vegstandard/fravik.
- Statens vegvesen krever at kommunedelplanen vedtas samlet for begge delstrekninger.
- Planlegging av Ringveg øst (Fjøsanger-Arna-Vågsbotn) bygger på en lang prosess. Videre planlegging av en ny riksveg krever at utformings- og sikkerhetskravene aksepteres.
Endringer i planframlegget
Med konklusjonene gitt over, er det etter høringen gjort noen endringer i planframlegget. Endringene er nærmere beskrevet i oppsummeringsnotat kap. 2.4:
- Plankart: Statens vegvesen har tatt til følge krav fra Vestland fylkeskommune vedr. hensynssoner for kulturminner.
- Planbestemmelser: Det er bla. lagt inn en ny bestemmelse som ivaretar Bane NOR sine behov vedr. Ulrikentunnelen. Statens vegvesen ber Bergen kommune i sitt vedtak å justere planbestemmelsen vedr. fysisk tilrettelegging for tungbilfelt på delstrekning nord.
- Planbeskrivelse (planrapport): Med bakgrunn i høringen er det gjort begrensede justeringer i planrapporten til 2.gangs behandling. Disse er omtalt i forord.
- Retningslinjer for videre planarbeid: Ingen endringer.
Statens vegvesen mener endringene/presiseringene som er gjort i planmaterialet ikke krever nytt offentlig ettersyn av planforslaget.