Bussveien i Rogaland Bussvei har vært planlagt siden vedtak i fylkestinget 2012. Veien er delt opp i fire korridorer: Fra Stavanger til Sandnes, fra Stavanger til Risavika, fra Havnegata til Vatnekrossen, og fra Forus til Sola flyplass.
– Korridor 1 har politisk prioritet, der skal vi sette inn intensivt arbeid først for å sikre åpning av denne korridoren innen sommeren 2026, sier Harald Bøhn, enhetsleder for Bussveien i Rogaland fylkeskommune.
– Vi har ferdigstilt flere delprosjekt, flere er under bygging og til sommeren starter vi bygging på to større delprosjekt. Et tredje delprosjekt i Sandnes sentrum lyses nå ut. Hele prosjektet har en økonomisk ramme på 11 milliarder kroner, disse midlene fordeles på styringsmål per korridor. For korridor 1 er styringsrammen på litt i overkant av 6 milliarder.
Kollektivtrafikken må være effektiv
Bussveien-prosjektet er viktig fordi bymiljøpakken som utløser statlige midler krever at de lokale myndighetene leverer på nullvekst.
– Dagens situasjon er at på enkelte tider av døgnet står bilene i kø på Nord-Jæren, noe som fører til redusert samfunnsnytte og økte utslipp, forteller Bøhn.
– Tiltaket som gir mest effekt her er å få folk over fra bilbruk til at de bruker kollektive transportmidler. Buss er den største satsningen i tillegg til sykkel og gange. Skal en få folk til å benytte seg av kollektive transportmidler må det være attraktivt, og kollektivtrafikken må være effektiv. Vi har en klar tanke om at bussvegen skal skille seg ut og utgjøre en forskjell for fremtidens regionale trafikkavvikling. Bussen og reisen skal være komfortabel, de skal gå ofte, passasjerer skal ikke stresse med at de må vente på buss.
Publikumskontakt er viktig
Publikumsvennlighet og nabokontakt er viktig i Bussveien - prosjektet, spesielt at Fylkesveg 44 mellom byene Stavanger og Sandnes får en god trafikkavvikling under prosjektgjennomføringen.
– Et visst fotavtrykk i lokalsamfunnet er uunngåelig, men samtidig skal vi gjøre vårt ytterste for at trafikkflyten skal gå som normalt, sier Bøhn.
– To av delstrekningene på Bussveien er under bygging i området, der har vi brukt mye tid på kommunikasjon med publikum. Utstrakt nabokontakt med informasjon på e-post og i postkassene var en god erfaring, dette har berørte parter gitt god tilbakemelding på. Å gjøre det enkelt å kanalisere spørsmål og innspill er fint, på denne måten får vi også gode tips for en god prosjektgjennomføring. Ikke minst er dette viktig fordi omgivelsene kan tenke at det kommer mye på en gang. Flere prosjekter i regi av fylke, kommune og vegvesen kommer samtidig, derfor kreves god koordinering mellom etatene slik at hverdagen flyter så godt som mulig i gjennomføringsperioden.
Tre store konstruksjoner
På den 2,5 kilometer lange strekningen skal entreprenørene bygge mye veg og noen konstruksjoner, hvor tre slike skiller seg ut.
– Vi skal bygge Hinnavågen bru som går over jernbanen, denne ender i Hinnasvingen, der skal det bygges en 450 meter lang miljøtunnel som legger til rette for at trafikkavviklingen kan gå i to nivåer hvor bilene kjører under og kollektivtrafikk samt myke trafikanter oppå, forteller Tomm Eivind Bjørneseth-Hermansen, tilbudsleder i Kruse Smith Anlegg AS.
– Vi skal også bygge en rundkjøring som skal ligge under bakkenivå, mens det blir lagt et lokk oppå der det blir opparbeidet et parkområde. I tilknytning til dette skal det også bygges støttemurer samt av- og påkjøringsramper.
Jevn fremdrift
Arbeidet som skal foregå til 2026 er så vidt igangsatt, mens den store prosjektgjennomføringen først starter høsten 2022.
– Vi har startet med forberedende arbeider, vann og avløp og trafikkomlegging nå før ferien, sier Tommy E. Karlsson, prosjektleder for arbeidsfellesskapet Kruse Smith og Risa, som til daglig er ansatt i entreprenørbedriften Risa AS.
– Vi har sterkt fokus på at trafikanter og tredjepart skal bli så lite berørt som mulig. I september 2022 er det byggestart for hovedarbeidene. Ferdigstillelsesfrist er juni 2026 med delfrist i desember 2025, da selve Bussveien skal være ferdig, mens etterarbeider vil pågå i tiden etterpå.
Mye folk i arbeid
For entreprenørene er Bussveien i Rogaland en stor jobb der de tar ansvar for hele prosjektet i en totalentreprise.
– Her er det en god del prosjektering og mye som skal skje samtidig, ettersom vi i prinsippet kommer til å jobbe med hele strekningen parallelt, forteller Karlsson.
– Prosjekteringen tar vi selv, vi har innledet et samarbeid med COWI som rådgiver på denne delen. På det meste kommer opptil hundre mann til å jobbe på prosjektet. Kruse Smith og Risa kan dette selv, men i et så stort prosjekt er det behov for underentreprenører, som vi kommer til å bruke på betong- og grunnarbeidene. Elektro, asfalt samt rekkverk og sikring er også store underentrepriser.
Gode prosesser viktig
På deler av prosjektet Bussveien må fylkeskommunen erverve store arealer.
– Vi er i bynære områder, og vi tar av hagene til folk. Fremtidsdrømmer kan dermed ødelegges, og dette krever gode prosesser. Vi gir juridisk bistand til alle berørte i denne forbindelse. Av og til kan noen være misfornøyde, men vi opplever at prosessene i hovedsak går veldig bra for partene involvert i grunnervervsprosessene, avslutter Bøhn.