– Griniveien blir ikke stengt i den to år lange anleggsperioden, men veien blir innsnevret til ett kjørefelt med lysregulering og manuell trafikkdirigering, så bilistene må belage seg på ventetid og køer, sier byggeleder Marta Skibnes i Statens vegvesen.
Anleggsarbeidene i Griniveien starter mandag 2. oktober, noe som vil påvirke fremkommeligheten ganske umiddelbart.
Griniveien er forholdsvis sterkt trafikkert med cirka 10 000 biler i døgnet. Mange bruker veien som pendlervei til og fra jobb mellom Bærum og Oslo.
– Det er ingen opplagte omkjøringsruter i området så vi anbefaler de som kan, å velge kollektivtransport, sier Skibnes.
Få flere til å gå og sykle
Statens vegvesen skal på vegne av Bymiljøetaten i Oslo ruste opp og etablere sammenhengende gang- og sykkelvei langs Griniveien på strekningen Røakrysset–Bærum grense. Den nye gang- og sykkelveien kobles sammen med gang- og sykkelveiløsningen som er bygd på Bærumssiden.
Et sammenhengende gang- og sykkelveinett i Oslo er en forutsetning for å få flere til å gå og sykle. Gang- og sykkelveien langs Griniveien er en del av Plan for sykkelveinettet som ble vedtatt av Oslo kommune i 2018.
Gammelt ledningsnett fornyes
I tillegg skal Vann- og avløpsetaten i Oslo rehabilitere ledningsnettet langs Griniveien mellom Røakrysset og Ekraveien. Dette blir gjort samtidig for å unngå flere graveperioder i Griniveien.
Det eksisterende ledningsnettet i Griniveien er fra 1960 og må fornyes. Det har vært mye lekkasjer i området og fare for forurensing av drikkevannet.
– Arbeidet vårt bidrar til å sikre vannforsyning og bedre avløpshåndtering og brannvern i området, sier David Vasquez Holan i Vann- og avløpsetaten.
Én byggherre
Statens vegvesen er byggherre for begge prosjektene i Griniveien og har engasjert Anlegg Øst Entreprenør AS til å utføre arbeidene. Prosjektene blir overlevert til henholdsvis Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune når de er ferdigbygde.
På vegne av Oslo kommune skal Statens vegvesen gjennom sin entreprenør
Anlegg Øst Entreprenør AS:
- skifte ut vann- og avløpsledninger mellom Røakrysset og Ekraveien, cirka 450 meter.
- undersøke private stikkledninger.
- legg om strøm- og fiberkabler fra luftstrekk til rør under bakken.
- bygge ny gang- og sykkelvei og nytt fortau mellom Røakrysset og Ekraveien, cirka 450 meter.
- ruste opp eksisterende gang- og sykkelvei mellom Ekraveien og Bærum grense, cirka 350 meter.
- ruste opp bussholdeplasser.
- etablere ny veibelysning.
- tilpasse avkjørsler til eiendommer.
Byggeperioden varer fra oktober 2023 til desember 2025. Entreprenøren rehabiliterer først ledningsnettet deretter bygger og ruster de opp gang- og sykkelveien.