– Vi er stolte over å ha vunnet konkurransen om det som er en av tidenes største asfaltkontrakter i Norge. Asfalten skal vi produsere ved vår lokale fabrikk i Sigerfjord, og om lag halvparten av volumet vil inneholde resirkulert asfalt fra den gamle parsellen på E10. Vi takker så mye for tilliten og gleder oss til å samarbeide med Skanska, sier direktør Martin Holmqvist i Veidekke Asfalt.
Skanska er totalentreprenør på prosjektet, og har inngått en OPS-kontrakt med Statens vegvesen om bygging av drift av 82 kilometer vei på strekningen E10/riksvei 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt. Veidekke skal legge asfalt på parsell to til syv på den vestlige delen av prosjektet, nærmere bestemt på E10 fra Sigerfjordtunnelen til Fiskefjorden og derfra på riksvei 85 til Kåringskrysset nord for Lødingen.
– Veidekke viser at de er i stand til å møte våre høye krav til miljøriktige løsninger, som er bakgrunnen for at valget falt på dem. Det er også vært viktig med en leverandør som på en god måte tilfredsstiller kontraktens krav til kvalitet, og våre behov for fremdrift. Det tror jeg Veidekke vil gjøre, og jeg ser frem til samarbeidet, sier prosjektdirektør i Skanska, Are Eliassen.
I 2024 er det estimert at 40-45.000 tonn asfalt skal legges på strekningen, mens resten av asfalteringen skal utføres i 2025–2027. Den nye veien er planlagt åpnet på slutten av 2028.