Bergåstunnelen i Grane kommune blir to kilometer. Arbeidene ble stoppet 600 meter inne i fjellet. Årsaken var overraskende funn av løsmasser. Tunnelen inngår i E6-prosjektet fra Svenningelv til Lien på 10,5 kilometer. Den skal etter planen åpnes høsten 2025.
Overraskelsen var stor da arbeidet måtte stoppes for 12 uker sider.
– Grunnundersøkelser før arbeidet startet avdekket ikke løsmassene. De viste fjell av dårlig kvalitet i seks ulike soner. Den tredje viste seg å bestå av morenemasser, sier prosjektleder Bård Nyland i Statens vegvesen Utbygging.
– Vi bruker erfaringene fra Kronstadtunnelen i Bergen. Også der var utfordringene med løsmasser stor. Vi flyttet instrumenteringen etterhvert som arbeidet gikk fremover. Nå skal vi gjøre det samme i Bergåstunnelen, sier COO Atle Gerhardsen i Cautus Geo.
Tromsø-kontoret
Håvard Hind leder Tromsø-kontoret til Cautus Geo. Det er han som leder arbeidet med å sette opp overvåkningen inne i tunnelen.
– Vi monterer deformasjonsslanger (SAAV) på drøyt 30 meter i borehull langs tunneltaket (hengen) til den planlagte tunnelen. Det gir en automatisk og kontinuerlig overvåkning. Vi tar ut en 3D-modell av borehullet hvert tiende minutt og kan etablere varsling om definerte terskelverdier overskrides, sier Hind.
– Vi monterer ytterligere enn SAA og kommer til å flytte instrumenteringen innover i fjellet etter hvert som arbeidet skrider frem, etter at det gjenopptas over påske, sier Hind.
LNS med totalentreprise
Entreprenørselskapet LNS (Leonhard Nilsen & Sønner AS) har totalentreprisen på E6 Helgeland som nå er under bygging. Totalentreprisen er på 1,1 milliarder kroner, eks moms.
– Selv om arbeidet i tunnelen er stoppet, mens vi får etablert instrumentering og legger planen for den videre fremdriften, som skal gi et sikkert arbeidsmiljø og trygge fremdriften i tunnelarbeidet, fortsetter arbeidet på E6-strekningen utenfor tunnelen, sier prosjektleder Bernt-Jøran Reinholtsen i LNS.
Strekningen er et komplekst prosjekt, blant annet med flere bruer.
– Isolert vil Bergåstunnelen ikke forsinke fremdriften. Tunnelarbeidene er per dato ikke på kritisk tidslinje, sier Reinholtsen.
Viktig instrumentering
– Arbeidet må utføres på en sikker måte. Da må vi ha måleinstrumenter og annet for å kunne reagere på eventuelle bevegelser i massene. Fram til over påske bruker vi tida på å planlegge en sikker gjennomføring, sier Nyland i Statens vegvesen.
Sammen med entreprenørselskapet LNS er metoden som skal benyttes avklart.
– Vi gjør det på samme måte som for Jobergtunnelen i Hardanger. Den ble åpnet i 2017. Der er 100 meter bygget i løse masser, sier Nyland.
Ingeniørgeolog Bent Aagaard i Aagaard Geo Consulting er engasjert som ekspert av LNS-rådgiver Aas-Jakobsen Trondheim AS.
– Instrumentering fra Cautus Geo gir øyeblikkelige resultater på nettet. Vi får måling hver halve meter i lang og kritisk profil rett over tunnelen og kan også sette det opp med varsling. Det er akkurat det vi trenger i Bergåstunnelen, sier Aagaard.
- Bygging og utbedring for til sammen 9,5 mrd. kroner (2022 kr).
- Strekningen er ca. 260 kilometer lang.
- Totalt bygges og utbedres ca. 142 kilometer veI.
- Etter utbedring vil E6 være kortet inn med 6,2 kilometer.
- Kommuner: Grane, Rana, Vefsn, Hemnes i Nordland.