Foto: Statens vegvesen
Publisert: 07.06.2023 

Innleder sommeren med oppmerksomhetsaksjon

– Vi har alle har et ansvar i trafikken, også for egen oppmerksomhet, sier Rita Helen Aarvold i Statens vegvesen. Vegvesenet lanserer nå en ny nasjonal kampanje for å få norske bilister til å ta et aktivt grep om egen oppmerksomhet i trafikken.

Uoppmerksomhet utgjør en stor risiko i trafikken. I 1 av 3 dødsulykker er uoppmerksomhet en medvirkende faktor.

Det er «de andre» som er uoppmerksomme

En ny undersøkelse fra Statens vegvesen viser at over 7 av 10 sjåfører mener de sjelden eller aldri er uoppmerksomme, mens enda flere (84 prosent) opplever at andre sjåfører er uoppmerksomme.

– Det er ikke uvanlig at man tenker best om seg selv. Mange overdriver egne ferdigheter. De tror de har kontroll, selv om de driver med andre ting mens de kjører. Dette er en stor utfordring. Derimot har vi lettere for å se uoppmerksomhet hos andre. De irriterer oss og gjør oss utrygge. Men vi kan nok alle være den uoppmerksomme sjåføren vi ikke ønsker å møte i trafikken, sier Aarvold.

Statens vegvesen går nå ut med en fireårig oppmerksomhetskampanje. Målet er å få sjåfører til å ta et mer aktivt grep om egen atferd og oppmerksomhet.

Å kjøre er det eneste du skal gjøre

– For å kjøre er nettopp det eneste du skal gjøre når du sitter bak rattet. Vi ønsker å skape en god trafikkultur ved at alle setter dette på dagsorden og at hver og en av oss setter seg konkrete mål for hva vi kan gjøre, fortsetter Aarvold.

Alle har en rolle og et ansvar. Kampanjen skal derfor motivere og involvere hele samfunnet.

Uoppmerksomhet er et stort og komplekst problem. Ifølge Aarvold er det derfor viktig å ha en slik helhetlig tilnærming. Det gir flere muligheter for endring.

Bedrifter, organisasjoner, lokalsamfunn, familier – alle kan, på hver sin måte, bidra.

Oppmerksomhetsaksjon i sommer

Det er mange årsaker til uoppmerksomhet. Mobilen og skjermen er gjerne det første man tenker på, men det er bare toppen av isfjellet. Alt du foretar deg samtidig som du kjører, kan være med på å gjøre deg uoppmerksom. Dette inkluderer også å sitte i egne tanker.

– Problemet er stort og omfattende. Selv om vi alle vet at uoppmerksomhet er farlig, skjer det ofte ubevisst, og det kan være vanskelig å kontrollere, sier Aarvold. Desto viktigere er det å ta tak i problemet og innse at dette gjelder oss alle, ikke bare «de andre».

Startskuddet for kampanjen går i juni, med en egen oppmerksomhetsaksjon i sommer.

– Målet er at vi alle er med på denne aksjonen ved å både endre oss selv og motivere og hjelpe andre til å bli mer oppmerksomme. Spørsmålet vi alle må stille oss er: hva kan jeg slutte å gjøre mens jeg kjører? Hvis vil alle gjør noe, vil det bety mye, avslutter Aarvold.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur