– Denne informasjonen har blitt oversendt til Datatilsynet og vil danne grunnlag for videre dialog om hvordan forholdet skal bli brakt i orden. Vi tar saken alvorlig og Nye Veier vil selvsagt rette seg etter Datatilsynets veiledning og eventuelle pålegg, sier kommunikasjonsdirektør i Nye Veier, Christian Altmann.
Nye Veier skal ivareta personvernet til sine trafikanter, derfor har selskapet de siste årene innført en rekke tiltak for å sikre etterlevelse av EUs personvernforordning (GDPR). Dette omfatter også tiltak for å bedre kontrollen med selskapets tjenesteleverandører.
– Da vi ble oppmerksomme på at teknologien som benyttes for reisetidsmålinger kunne bryte med personvernforordningen, stanset vi umiddelbart all bruk av løsningen. Nye Veier setter nye registreringer i bero inntil forhold knyttet til personvern og selskapets juridiske adgang til å gjennomføre reisetidsmålinger ved bruk av blåtannteknologi er avklart, sier Altmann.
Registrering av reisetid er brukt for å beregne nytten for samfunnet av et veiprosjekt. Nye Veier har et mål om høyest mulig samfunnsøkonomisk lønnsomhet i de veiprosjekter selskapet har fått ansvar for. Kortest mulig reisetid er den viktigste indikatoren. Det er derfor viktig å kunne måle reisetid, både i utbyggingsfasen og etter at veiene er ferdigstilt.
I utbyggingsfasen er det et ønske at trafikantene skal bli minst mulig berørt. Reisetid gjennom et anleggsområde er en god indikator på i hvor stor grad trafikantene opplever forsinkelser i byggetiden for ny vei. For å skaffe et godt beslutningsgrunnlag, har Nye Veier fått gjennomført reisetidmålinger på følgende strekninger:
Strekning | Tidspunkt igangsatt |
E6 Kolomoen-Moelv | Februar 2020 |
E6 Moelv-Øyer | August 2018 |
E6 Øyer-Otta | April 2020 |
E6 Kvål-Melhus | Oktober 2019 |
E6 Ranheim-Værnes | Oktober 2019 |
E39 Kristiansand-Mandal (Døle bru) | Oktober 2019 |
E18 Arendal-Grimstad | Mai 2020 |
E16 Kløfta-Kongsvinger | Juni 2020 |