– Det har i mange år vært problemer med for høy fart i Bodøtunnelen, der politiet har beslaglagt mange førerkort og bøtelagt førere, sier seksjonsleder Hilde Halås Hasseløsæther i Statens vegvesen.
– Denne uken gjør vi de siste tekniske testene, og så starter vi med gjennomsnittsmålinger av fart i Bodøtunnelen på rv. 80.
– Med dette tiltaket håper vi å bedre sikkerheten til trafikantene, sier hun.
Strekningen som kontrolleres er cirka 3 kilometer lang, og går gjennom hele tunnelen. Oppstartstidspunkt var satt til onsdag 4. desember kl.okken 12:00.
Potensiale for halvering av ulykkene
Streknings-ATK settes opp på strekninger som har mange ulykker med drepte og hardt skadde, og i tunneler der ulykkespotensialet er høyt, og hvor det har vært målt høye hastigheter over tid.
Automatisk trafikkontroll er et av de mest effektfulle trafikksikkerhetstiltakene. Rapporter fra Transportøkonomisk institutt (TØI) har vist en nedgang på opp til 54 prosent færre hardt skadde og drepte, der det er etablert.
Dette er tredje strekning med måling av gjennomsnittshastighet i Nordland de siste par årene. I 2023 var det oppstart i Korgfjelltunnelen, og mellom Melbu og Stokmarknes. Dette har hatt positiv effekt på fartsnivået disse stedene, og det er ventet samme virkning på fartsnivået i Bodøtunnelen etter åpning av det nye ATK-anlegget der.
Slik gjennomføres målingene
Gjennomsnittshastigheten vil bli målt i begge retninger i Bodøtunnelen, og alle kjøretøy fotograferes både når de kjører inn i og ut av en av tunnelen. For å finne gjennomsnittsfarten, måles tiden mellom de to kameraene, og så regnes farten ut mellom de to punktene.
Bildene av kjøretøyene som ikke har overskredet fartsgrensen, blir slettet umiddelbart.
– Dersom man kjører for fort, vil det blinke i et gult lys som er plassert 50 meter etter den andre fotoboksen, forklarer Halås Hasseløsæther.