Dårlige veier tar liv, og forfallet på fylkesveiene er enormt. NAF krever sterkere satsning på vedlikehold av fylkesveiene. Foto: NAF
Publisert: 06.03.2025 

– Hold løftene på veivedlikehold

Forfallet på fylkesveiene vil koste mer enn 100 milliarder kroner å hente opp, men i år vil regjeringen bare bruke 480,5 millioner mer enn i fjor. – Det er langt fra nok til å hente opp forfallet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

– Tilstanden på fylkesveiene er alvorlig. Etterslepet på vedlikehold er enormt, og vi frykter at forfallet vil øke i år, fordi årets budsjett ikke strekker til, sier Handagard

Krever minst én milliard økning til fylkesvei

I år økte regjeringen kun overføringen til vei i fylkene med 480,5 millioner kroner sammenliknet med fjoråret. Det er en halv milliard mindre enn det nivået regjeringen selv la opp til i Nasjonal transportplan, hvor de lovet en økning til fylkesvei på 1 milliard i året de neste årene.

–  Vi er ikke i nærheten av det nivået som trengs for få holde forfallet unna, og enda lenger unna å komme dit at tilstanden på fylkesveiene blir bedre, sier Handagard.

Dårlige veier er trafikkfarlige

Tilstanden på fylkesveiene har alvorlige konsekvenser. Riksrevisjonen har slått fast at dårlige veier er årsaken til at 30 personer mister livet i snitt per år. Rapporten Trafikksikkerhetsutviklingen 2022 fra blant andre Statens vegvesen, viser at dobbelt så mange omkommer på fylkesveiene som på riksveiene, per kjørte kilometer.

– Over tid har fylkesveiene blitt forsømt. Derfor ber vi regjeringen om å prioritere nok midler til at forfallet minker, ikke øker neste år, sier Handagard.

Når regjeringen møtes i mars for å planlegge neste års budsjett, står mer midler til fylkesveiene på toppen av NAFs kravliste som er overlevert i forbindelse med budsjettarbeidet.

Disse sakene mener NAF bør prioriteres:

  1. Mer midler til fylkesvei og skredsikring. NAF mener det er nødvendig med en kraftig satsning for å bremse forfallet. I tillegg er det nødvendig med mer midler til skredsikring av både riks- og fylkesveier. NAF krever at regjeringen minst møter ambisjonsnivået i Nasjonal transportplan, som betyr en økning på 1 milliard fra 2024-nivået, altså en dobling av økningen fra inneværende år.
  2. Satsning på KI innen samferdsel for å øke sikkerheten og trafikkflyten og sikre bedre drift: NAF ønsker en sterk satsning på teknologi som kan sikre mer effektiv drift av veiene og økt trafikksikkerhet.
  3. Ingen økning i kjøpsavgiftene på bil. NAF mener momsgrensen på 500 000 for kjøp av nye elbiler må vare minst ut 2026, slik ESA har godkjent. Vektavgiften på kjøp av nye biler bør heller ikke økes.
  4. Bilistene må skjermes fra økninger i CO2-avgiften ved at veibruksavgift, og/eller trafikkforsikringsavgiften senkes tilsvarende. Det er fortsatt 1,8 millioner bensin- og dieselbiler på norske veier, og avgiftsøkning på bensin og diesel vil slå hardest ut i distriktene.

 

[1]  Nasjonal tiltaksplan-Trafikksikkerhetsutviklingen2022 Delraport (vegvesen.no)

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur