Syv av 14 trebruer trenger forsterkninger før gjenåpning, viser Statens Vegvesens undersøkelser. Vegvesenet har avdekket avvik knyttet til prosjektering og utførelse for flere av bruene.
Tretten bru ble kontrollert senest i 2021, før den kollapset i august 2022.
– At flere bruer har alvorlige avvik gjør at vi stiller spørsmål ved hvordan kontrollen av bruer har vært. Kunne disse avvikene Statens Vegvesen nå peker på vært avdekket tidligere?, spør Handagard.
De stengte bruene har stor betydning for folks hverdagsreiser og lokalsamfunn. NAF mener at nødvendige tiltak for å sikre bruene eller bygge midlertidige, trygge forbindelser må på plass raskt.
– Folk må kunne stole på at de får trygge bruer å kjøre på, sier Handagard. Hun fortsetter:
– Det har store konsekvenser når lokalsamfunn nå har stått uten viktige bruforbindelser, og det må raskt komme på plass midler til erstatningsbruer der det er behov for det. Stat og kommune kan ikke skyve ansvaret mellom seg for sikring av disse bruene nå, sier Handagard.