|Foto: Robin Lund
Publisert: 11.06.2020 

Hålogalandsbrua får internasjonal anerkjennelse

Hålogalandsbrua er nominert til «IABSE Outstanding structure award” av The International Association for Bridge and Structural Engineering.

– Det er en ære for oss! Vi er stolte over å ha blitt nominert til denne verdensomfattende prisen, og selvsagt er vi stolte over å ha vært med på å bygge den flotta brua, sier prosjektleder Hans Jack Arntzen i Statens vegvesen.

Vinneren av Outstanding Structure Award 2020 er Hong Kong Zhuhai Macao Bridge, Kina, og de andre nominerte er Cheonsa Bridge i Korea, Samuel De Champlain Bridge i Canada og Hålogalandsbrua.

Se alle de nominerte bruene:

Setter Norge og brumiljøet i Statens vegvesen på verdenskartet

The IABSE Outstanding Structure Award anerkjenner de mest imponerende, innovative, kreative og «stimulerende» konstruksjonene som setter klima og bærekraft på agendaen.

Dette er den mest prestisjefylte prisen i verden når det gjelder komplekse brukonstruksjoner, og selv om Hålogalandsbrua ikke nådde helt til topps denne gangen får brua likevel stor internasjonal oppmerksomhet siden IABSE kommer til å skape mye blest om både vinneren og de nominerte konstruksjonene. Selve prisutdelingen foregår på den årlige IABSE-kongressen i New Zealand i februar 2021.

Hålogalandsbrua kommer til å få omfattende omtale i august-utgaven av Structural Engineering International Journal.

Elegant og vakker bru

Hålogalandsbrua blir omtalt som elegant og vakker – utover å være funksjonell innfrir den forventningen til moderne konstruksjoner som skal tilføre omgivelsene merverdi.

Utdrag fra juryens begrunnelse for nominasjonen:

“The aim has been to create an elegant bridge in respect of the dramatic and beautiful Norwegian landscape and provide the best solution to the local community by unifying all practical needs, environmental issues, safety and aesthetic visions. Already dubbed "the most beautiful bridge in the world" by local residents and engineering aficionados alike, the Hålogaland bridge with a main span of 1,145 m is the longest spanning bridge ever built north of the Arctic Circle.

Norway’s new Hålogaland Bridge is an example of a principle most architects and engineers seem to agree on; while bridges need to be functional, safe and durable, they should also be elegant and beautiful. When done right, bridges become a symbol of their location and part of the local story and legacy.”

... “A balance between engineering, architecture and cost has been found with the main purpose of creating a recognizable and elegant structure which is not only beautiful, but functional and can stand for more than 100 years. “

Hålogalandsbrua – Norges nest lengste hengebru

E6 Hålogalandsbrua ligger rett nord for Narvik i Nordland, og ble åpnet for trafikk 9. desember 2018. Den enorme hengebrua har en totallengde på 1533 meter og et spenn på 1145 meter. Den er Norges nest lengste hengebru.  Hålogalandsbrua er nr. 4 i Skandinavia, nr. 6 i Europa og nr. 22 i verden.

Fakta om E6 Hålogalandsbrua:

  • Totallengde - 1533 meter
  • Bruspenn - 1145 meter (Norges nest lengste, etter Hardangerbrua)
  • Seilingshøyde - 40 meter
  • To bærekabler, hver på 2000 tonn
  • Brudekket - 30 seksjoner - hver seksjon er 40 meter – totalvekt 7230 tonn
  • Tårn Karistrand (nærmest Narvik) – 179,1 meter over havet
  • Tårn Øyjord – 173,5 meter over havet

Prosjektet E6 Hålogalandsbrua – mer enn en bru

– I tillegg til Hålogalandsbrua har vi bygget til sammen 4,9 kilometer ny veg, to mindre tunneler samt en 1,1 kilometer lang rassikringstunnel i Trældal, nord for Narvik, forteller Arntzen.

Prosjektet omfatter:

  • Hålogalandsbrua 1533 meter
  • Bygging av 1,4 kilometer veg på Narvik-siden
  • Ornestunnelen på 270 meter på Narvik-siden
  • Bygging av 3,5 kilometer veg på Øyjord
  • Storlikolltunnelen på 330 meter på Øyjord
  • Trældaltunnelen på 1,1 kilometer

–  Hålogalandsbrua knytter hele regionen sammen, sier Arntzen.

– Vi har gjort E6 hele 18 kilometer kortere, og reisetiden til og fra Narvik mot Vesterålen og Lofoten og Tromsø har blitt redusert med 15-20 minutter. I tillegg leder vi trafikken bort fra det som i dag er en rasutsatt og ulykkesbelastet strekning, oppsummerer han.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur