Forslaget til avtale gjelder for perioden 2025-2028 og vil gi Grenland nær 97 millioner kroner i belønningsmidler hvert år.
– Belønningsavtalen skal bidra til at Grenland når nullvekstmålet slik at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange. Midlene vil i hovedsak gå til å styrke kollektivtilbudet og gang- og sykkelveier. Dette er i tråd med Arbeidsparti-regjeringens politiske prioriteringer om å fortsette den sterke satsingen i byene for å gjøre reisehverdagen enklere, sier Nygård.
Grenland har hatt en belønningsavtale som inkluderer både belønningsmidler og et særskilt tilskudd til reduserte billettpriser på kollektivtransport. Det øremerkede tilskuddet til reduserte billettpriser vil i ny avtale inngå som en del av belønningsmidlene og dermed gi økt fleksibilitet i hva midlene kan brukes til, om Grenland sier ja til tilbudet.
– Endringen gir økt handlingsrom for lokale myndigheter for å tilpasse ressursbruken for best mulig måloppnåelse. Samtidig er dette ikke til hinder for å fortsette å bruke midlene til lavere priser på kollektivtrafikk dersom det bidrar til å nå nullvekstmålet på en effektiv måte, sier Nygård.
Denne belønningsavtalen vil ikke utelukke muligheten til senere å kunne inngå en byvekstavtale før belønningsavtalen utløper. En byvekstavtale vil da erstatte belønningsavtalen, heter det i forslaget til avtale.